Probleemgestuurd Onderwijs

Soms is kennis alleen niet genoeg. In je werk zul je straks ook zelfstandig moeten werken, assertief zijn en problemen kunnen aanpakken. Daarom gebruiken we aan de Universiteit Maastricht Probleemgestuurd Onderwijs (PGO).

In kleine tutorgroepen van zo’n dertien studenten max zoek je actief naar oplossingen voor ‘real life’ problemen, aan de hand van de theorie. De tutor begeleidt de groep en helpt indien nodig. Hierdoor ontwikkel je niet alleen een academisch denkniveau, maar leer je tegelijkertijd zelfstandig te werken aan reële vraagstukken, zoals je later ook in je werkomgeving gaat doen.

Hoe werkt PGO?

Je:

  • leest de benodigde stof voor je naar de les komt
  • bespreekt de opdracht met je tutorgroep
  • inventariseert wat je moet doen en leren om het probleem op te lossen samen met de groep en begeleider
  • werkt ofwel alleen of samen met je tutorgroep aan de oplossing
  • presenteert je bevindingen in een volgende bijeenkomst.

Problem-Based Learning at Maastricht University

PGO in een notendop (Engelstalig).

Vier voordelen van Probleemgestuurd Onderwijs

Het draait allemaal om jou
In een PGO-omgeving ben je (onder begeleiding) zelf verantwoordelijk voor wat je leert; het vraagt dus een actieve rol van je. Je analyseert problemen die centraal staan in het Maastrichtse wetenschappelijk onderzoek. Je neemt deel aan discussies, deelt kennis en formuleert je eigen leerdoelen samen met je groep. Het aantal onderwijsuren is aan de UM vaak relatief beperkt in vergelijking met zelfstudie en groepsopdrachten.

Je leert op een dynamische manier
Door actief aan de slag te gaan met vraagstukken, blijft de theorie beter hangen en leer je je inzichten op allerlei vragen toe te passen. De groepsleden hebben vaak een diverse culturele achtergrond, waardoor je een mooi inkijkje krijgt in culturele diversiteit, en de discussies levendig zijn. Bovendien leer je essentiële vaardigheden , zoals het presenteren van standpunten, debatteren, tekstschrijven en samenwerken. Soms word je daarop ook beoordeeld, in plaats van een tentamen te maken.

Je docenten zijn goed benaderbaar
Tutors nemen deel aan de tutorgroepen. Ze begeleiden het groepsproces, stellen kritische en belangrijke vragen, delen hun kennis en ondersteunen waar nodig. Zo haal je het maximale uit hun expertise. En je hebt doorgaans een laagdrempelig, informeel contact met je tutor.

Je doet vaardigheden voor het leven op
Onze afgestudeerden illustreren dat Probleemgestuurd Onderwijs effectief is. Ze zijn assertieve, onafhankelijke en deskundige professionals, bedreven in het analyseren van complexe problemen, het verzamelen en structureren van informatie, het werken in internationale teams, het voeren en leiden van discussies en het vormen en presenteren van ideeën.

Hoe is het om Probleemgestuurd Onderwijs te volgen? Onze studenten vertellen je meer.

Voorbeelden van PGO-vraagstukken

Benieuwd naar een PGO-opdracht? Tijdens onze voorlichtingsactiviteiten kun je meedoen met een sessie om het zelf te ervaren. Hier zijn twee (ingekorte) voorbeelden van actuele PGO-opdrachten aan de UM.

Politieke Wetenschappen
Jij en een paar van je vrienden zijn klaar met de politieke sfeer in het land en in Europa. Na enig beraad hebben jullie besloten in de Europese politiek te willen stappen. Jij denkt aan een lidmaatschap van het Europees Parlement, terwijl je vrienden denken dat je meer invloed kunt hebben op bijvoorbeeld beleid als commissaris. Je bent niet overtuigd door hun argumenten en stelt je beslissing uit tot je meer onderzoek hebt kunnen doen. Welke vragen moet je allemaal beantwoorden om tot een plan van aanpak te komen?

European Public Health
De GGD in het Duitse Aken meldt aan de Maastrichtse GGD dat een huisarts in het Belgische Luik hen heeft geïnformeerd over een geval van open tuberculose bij een 39-jarige elektricien. Blijkbaar werkt de man voor een zeer gespecialiseerd installatiebedrijf en was hij daarvoor onlangs in ziekenhuizen in Aken en Maastricht aan het werk. Uit nader onderzoek blijkt dat hij meestal met het openbaar vervoer naar zijn werk reist. Een paar dagen later komt er een tweede melding van open tbc binnen, dit keer bij een Maastrichtse treinreiziger. Je onderzoekt vragen als: Hoe wordt tuberculose verspreid? Wat zijn de risicofactoren? Welke nationale en internationale maatregelen zijn nodig om het verder verspreiden van de ziekte te voorkomen?

Wist je dat…

  • dit onderwijsmodel centraal staat binnen de Universiteit Maastricht sinds haar oprichting in 1976? Sindsdien hebben steeds meer universiteiten in binnen- en buitenland PGO overgenomen.
  • we aan de UM voortdurend werken aan de doorontwikkeling van dit onderwijsmodel? Ons EDLAB coördineert alle innovatieve initiatieven.