Promotie Alexandra Kolm

Promotores: Prof. Dr. Jascha de Nooijer, Prof. Dr. Jeroen van Merrienboer †

Co-promotor: Dr. Janneke Frambach

Trefwoorden: Internationale online samenwerking (IOC), internationale online samenwerkingscompetenties (IOCC), globaal virtueel team, virtueel teamwerk
 

"Transcending Time, Space, and Culture: International Online Collaboration Competencies in Health Professions Education"


Inleiding: Internationale online samenwerking in wereldwijde virtuele teams wordt steeds belangrijker vanwege de mondiale aard van gezondheidsuitdagingen en de snelle adoptie van virtuele zorg. Echter, de competenties die zorgprofessionals nodig hebben voor internationale online samenwerking zijn nog niet beschikbaar.

Methode: Een systematische review identificeerde relevante competenties voor internationale online samenwerking. Op basis van deze resultaten droeg een consensusstudie bij aan een uitgebreid competentiekader. Vervolgens werd het ontwerp en de evaluatie van een leerinterventie ter bevordering van internationale online samenwerkingscompetenties (IOCC’s) onderzocht in een ontwerpgericht onderzoek. Tot slot werd in een validatiestudie de betrouwbaarheid en validiteit van de ontwikkelde schaal getest.

Resultaten: Het competentiekader omvat 26 IOCC’s binnen zes competentiedomeinen. De ontworpen leerinterventie liet significante effectgroottes zien in de verbetering van IOCC’s. De beoordelingsschaal vertoont een hoge variantie, een hoge interne consistentie en een acceptabele modelpassing om zelfwaargenomen IOCC’s te onderzoeken.

Discussie: Online samenwerken op mondiaal niveau vereist een andere set competenties dan conventioneel face-to-face teamwork. Deze dissertatie draagt bij aan het veld van internationale online samenwerking in de opleiding van zorgprofessionals door de ontwikkeling van een competentiekader, een leerinterventie met ontwerprichtlijnen en een gevalideerde en betrouwbare zelfbeoordelingsschaal om IOCC’s te evalueren.

Klik hier voor de livestream.

Lees ook