Reactie op berichtgeving prof. Corine de Ruiter
Diverse media berichtten de afgelopen dagen over de berisping die Corine de Ruiter, hoogleraar forensische psychologie aan de Universiteit Maastricht, door het Nederlands Instituut voor Psychologen opgelegd heeft gekregen.
Het College van Bestuur (CvB) van de Universiteit Maastricht heeft het volle vertrouwen in het onderwijs- en onderzoekswerk van prof. Corine de Ruiter aan de Faculty of Psychology and Neurosciences. Nu extern kanttekeningen zijn geplaatst bij werkzaamheden die prof. De Ruiter als forensisch psycholoog buiten haar aanstelling aan de UM verricht, heeft het CvB de decaan van de faculteit gevraagd een ‘commissie van wijze mensen’ in te stellen die de diverse aspecten van deze complexe materie nader dient te onderzoeken. Een van de vraagstukken die daarbij aan de orde dient te komen, is hoe de handelings- en toetsingskaders van forensische psychologie en klinische psychologie zich tot elkaar verhouden, waar eventueel knelpunten liggen en wat mogelijke oplossingsrichtingen kunnen zijn.
Voor meer achtergrondinformatie ten aanzien van deze kwestie, zie ook de blog van de sectie Forensische Psychologie UM: www.fpblog.nl
Lees ook
-
“Het is geen kwestie van overtuigen.” Maar hoe kan de vaccinatiebereidheid wél worden verhoogd?
Vorig jaar overleden er in ons land tenminste acht personen - het merendeel baby’s - aan kinkhoest, het hoogste aantal sinds de jaren zestig. De trend achter deze tragische statistiek is al jaren aan de gang; steeds minder ouders laten hun kind inenten tegen ernstige infectieziekten, waardoor de...
-
Het vernieuwd curriculum van Healthcare Policy, Innovation and Management
De Authentieke Professionele Taken van het masterprogramma zijn verankerd in het curriculum, maar de programma-coördinatoren vinden het wel belangrijk dat studenten aan hun eigen pad kunnen werken. Dat gebeurt door electives of keuzeblokken aan te bieden en personaliseer je een deel van je opleiding...
-
Wie is er geïnteresseerd in wetenschap?
Het UM Supermarktlab is een interdisciplinair educatief concept waarmee kinderen kennismaken met voedselinnovatie, gezondheid en duurzaamheid, én leren hoe je complexe, actuele vraagstukken vanuit verschillende perspectieven kunt benaderen.