Veerle Spronck, onderzoeker bij MCICM, gepromoveerd

Op 6 juni 2022 verdedigde Veerle Spronck met succes haar doctoraat aan de Aula van de Universiteit Maastricht. Het onderzoek van Spronck was onderdeel van het door NWO/SIA gefinancierde project ‘Artful Participation’ 2017-2021, een samenwerking tussen de Universiteit Maastricht, het Lectoraat Autonomie een Openbaarheid in de Kunsten van Zuyd Hogeschool en philharmonie zuidnederland.

Het proefschrift getiteld 'Listen Closely: Innovating Audience Participation in Symphonic Music', is het resultaat van etnografisch onderzoek waarin Spronck nauwkeurig onderzocht hoe vier Nederlandse symfonieorkesten participatie in hun dagelijkse praktijk innoveren.

Spronck beschrijft het werk:
“In plaats van de problemen voor lief te nemen en orkesten te vergezellen in hun zoektocht naar oplossingen in de vorm van concertformats, onderzocht ik in mijn PhD etnografisch hoe vier Nederlandse symfonieorkesten participatie innoveren in hun dagelijkse praktijken. Door nauwgezet hun alledaagse bezigheden te volgen bracht ik in kaart hoe participatie geproblematiseerd, gedaan en geëvalueerd wordt. Ik analyseerde hoe bestaande (esthetische) normen en waarden zoals artistieke kwaliteit op de proef worden gesteld door de innovatie van publieksparticipatie, maar ook welke nieuwe waarden er onderweg ontstaan. (Spronck, 2022, https://veerlespronck.nl/Listen-Closely).

Artful Participation is een van de projecten van het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music. Het onderzoek van Veerle Sprock werd begeleid door prof. dr. Peter Peters, voorzitter van MCICM, en Ruth Benschop, lector aan Zuyd Hogeschool.

Veerle Spronck (1993) is een interdisciplinair onderzoeker, docent en podcaster die werkt aan de maatschappelijke waarde van de kunsten, en is vooral geïnteresseerd in de raakvlakken van kunst, wetenschap en technologie. Ze werkt als universitair hoofddocent (senior onderzoeker) Waardevol Ondernemerschap in en door de Kunsten aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, en is een van de makers van de onafhankelijke podcast Kunstmatig over kunst en technologie.

‘Listen Closely: Innovating Audience Participation in Symphonic Music’ is te downloaden.

Lees ook

  • Evenement ‘De-composing Classical Music’ was een succes

    Op 13 oktober 2025 organiseerde het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music het evenement ‘De-composing Classical Music: Coloniality and Resistance’ aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen in Maastricht.

    MCICM
  • Kan Europa zich verzetten tegen de digitale oligarchie?

    Zijn EU-burgers niet meer dan de horigen van een handvol Amerikaanse monopolies? Valentina Golunova en Dani Shanley, onderzoekers aan de Universiteit van Maastricht, buigen zich over de geopolitieke en institutionele gevolgen van de nieuwe ‘digitale oligarchie’. Waarom moeten we de leiders ervan –...

    Dani and Valentina looking into camera
  • Promenade I in Heerlen voorkeurslocatie voor UM, nadere verkenning volgt

    Na zorgvuldige afweging is Promenade I als de duidelijke voorkeurslocatie naar voren gekomen voor de vestiging van de Universiteit Maastricht (UM) in Heerlen. Komende tijd onderzoeken gemeente Heerlen en de UM gezamenlijk de haalbaarheid van deze stap, die vergezeld moet worden van een...

    Studenten bij station Heerlen