Veerle Spronck, onderzoeker bij MCICM, gepromoveerd
Op 6 juni 2022 verdedigde Veerle Spronck met succes haar doctoraat aan de Aula van de Universiteit Maastricht. Het onderzoek van Spronck was onderdeel van het door NWO/SIA gefinancierde project ‘Artful Participation’ 2017-2021, een samenwerking tussen de Universiteit Maastricht, het Lectoraat Autonomie een Openbaarheid in de Kunsten van Zuyd Hogeschool en philharmonie zuidnederland.
Het proefschrift getiteld 'Listen Closely: Innovating Audience Participation in Symphonic Music', is het resultaat van etnografisch onderzoek waarin Spronck nauwkeurig onderzocht hoe vier Nederlandse symfonieorkesten participatie in hun dagelijkse praktijk innoveren.
Spronck beschrijft het werk:
“In plaats van de problemen voor lief te nemen en orkesten te vergezellen in hun zoektocht naar oplossingen in de vorm van concertformats, onderzocht ik in mijn PhD etnografisch hoe vier Nederlandse symfonieorkesten participatie innoveren in hun dagelijkse praktijken. Door nauwgezet hun alledaagse bezigheden te volgen bracht ik in kaart hoe participatie geproblematiseerd, gedaan en geëvalueerd wordt. Ik analyseerde hoe bestaande (esthetische) normen en waarden zoals artistieke kwaliteit op de proef worden gesteld door de innovatie van publieksparticipatie, maar ook welke nieuwe waarden er onderweg ontstaan. (Spronck, 2022, https://veerlespronck.nl/Listen-Closely).
Artful Participation is een van de projecten van het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music. Het onderzoek van Veerle Sprock werd begeleid door prof. dr. Peter Peters, voorzitter van MCICM, en Ruth Benschop, lector aan Zuyd Hogeschool.
Veerle Spronck (1993) is een interdisciplinair onderzoeker, docent en podcaster die werkt aan de maatschappelijke waarde van de kunsten, en is vooral geïnteresseerd in de raakvlakken van kunst, wetenschap en technologie. Ze werkt als universitair hoofddocent (senior onderzoeker) Waardevol Ondernemerschap in en door de Kunsten aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, en is een van de makers van de onafhankelijke podcast Kunstmatig over kunst en technologie.
‘Listen Closely: Innovating Audience Participation in Symphonic Music’ is te downloaden.
Lees ook
-
Volgens haar basisschoolleraar zou ze walvissen gaan redden met Greenpeace. Als kind al kon alumna Susanne Schnabel niet tegen onrecht; werd een klasgenootje gepest, dan sprong zij tussenbeide. Die eigenschap, in combinatie met “goed kunnen kletsen”, maakte dat ze koos voor de advocatuur. Inmiddels werkt ze al twaalf jaar bij Tripels Advocaten in Maastricht. “Ik ga er niet prat op dat ik advocaat ben. Dit is gewoon mijn vak.”
-
Rechtbanken gebruiken steeds vaker digitale tools in strafzaken. Via een videoverbinding kunnen verdachten hun proces 'bijwonen'. Dit wakkerde de nieuwsgierigheid van Christina Peristeridou aan: hoe kan effectieve participatie worden bereikt in een virtuele setting?
-
In een jaar tijd wordt een digitale infrastructuur (digitale middelen en technische systemen om de taal op te slaan, te beheren en toegankelijk te maken) opgezet om een Limburgs Corpus te verzamelen, beheren en aan te vullen.