Technisch voortgezet onderwijs Limburg en Universiteit Maastricht werken aan betere aansluiting

Een betere aansluiting op het bètatechnisch vervolgonderwijs en bevordering van de ontwikkeling van bètatalent – dat is de inzet van negen Limburgse technasia (middelbare scholen met extra aandacht voor techniek en technologie in hun onderwijs), Stichting Technasium en de Universiteit Maastricht (UM). De partijen gaan structureel samenwerken en tekenden op 1 oktober een convenant voor de periode 2018-2022.

Bètatechnisch talent en wetenschappelijke experts samengebracht
Dankzij dit convenant met Stichting Technasium zullen technasiumscholieren gebruik kunnen maken van de aanwezige kennis en expertise bij de UM en komen zij in contact met de mogelijkheden voor bèta-opleidingen aan de UM en de arbeidsmarktperspectieven (o.a. bij Brightlands) achteraf. UM-docenten zullen technasiumleerlingen expertbegeleiding bieden bij hun ‘meesterproef’ – de afsluitende opdracht die zij uitvoeren in hun examenjaar.

De UM heeft inmiddels meerdere bètagerelateerde opleidingen en dat aanbod zal verder groeien. Er bestaat nauwe samenwerking met de Brightlandscampussen in Limburg. De Faculty of Science and Engineering (o.a. data science, duurzaamheid en natuurwetenschappen) en de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (gezondheid en gezondheidszorg) van de UM zijn betrokken bij de samenwerking met de technasia. Met dit samenwerkingsverband hopen de partners bij te dragen aan het behoud van hooggekwalificeerd bètatechnisch talent in Limburg.

Technasia partnership agreement

Over het technasiumonderwijs
Het technasium is een landelijk ontwikkelde formule voor bèta-onderwijs op havo en vwo, die bestaat sinds 2004. Op dit moment zijn er 94 technasia, verspreid door heel Nederland. Centraal binnen het technasium staat het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O), waarbij leerlingen in teamverband projectmatig werken aan actuele, bètatechnische opdrachten uit de praktijk. Dat gebeurt vanaf de brugklas tot en met het examen.

Doordat technasiumleerlingen al vroeg kennis maken met uiteenlopende beroepen en vraagstukken binnen de bètatechniek, worden ze goed uitgerust voor een weloverwogen keuze en verdere carrière in deze sector. Binnen het technasiumonderwijs ontwikkelen leerlingen de competenties en vaardigheden die nodig zijn binnen de bètatechniek, zoals creativiteit, ondernemendheid en samenwerken. Meer informatie: www.technasium.nl.

Over de Universiteit Maastricht
De Universiteit Maastricht (UM) is de meest internationale universiteit van Nederland en is met haar 16.300 studenten en 4.300 medewerkers nog steeds groeiende. De universiteit onderscheidt zich door haar innovatieve onderwijsmodel, internationale karakter en multidisciplinaire benadering van onderzoek en onderwijs.

Dankzij de hoge kwaliteit van het onderzoek en onderwijs, maar ook een sterke maatschappelijke oriëntatie, heeft de universiteit in haar korte bestaan een solide reputatie opgebouwd. Ze wordt tot de beste jonge universiteiten ter wereld gerekend.