Success in de VAR-pleitwedstrijd

Groot succes voor onze faculteit in de VAR-pleitwedstrijd!

Op woensdag 22 mei heeft het team van de Maastrichtse rechtenfaculteit bestaande uit Ruben Peetam, Isabel Bandsma, Steven Debie en Youri Quaedvlieg de prestigieuze VAR-pleitwedstrijd gewonnen. De VAR-pleitwedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd door de Vereniging voor Bestuursrecht en vond dit jaar plaats bij de Vrije Universiteit Amsterdam (VU). De wedstrijd bestaat uit twee schriftelijke rondes waarin de studenten eenmaal in de rol van eisers en eenmaal in de rol van verweerders moeten kruipen. De schriftelijke rondes worden gevolgd door mondelinge pleitsessies tijdens de wedstrijddag. Het Maastrichtse team ontving lovende kritieken voor zowel hun schriftelijke als voor hun mondelinge prestaties. Op bepaalde onderdelen werd zelfs het maximale scoreaantal bereikt! Dat was zeker niet evident, want de goeddoordachte casus liet de studenten diep in de gereedschapskist van het bestuurs(proces)recht duiken en meerdere bijzondere delen van het bestuursrecht verkennen. Bovendien bestond de jury uit zeer ervaren rechters en advocaten. Bewonderingswaardig is hoe de studenten erin slaagden om – met slechts zeer beperkte voorbereidingstijd – een spannende finalecasus te bepleiten tegen het team van de Radboud Universiteit Nijmegen. De Maastrichtse overwinning werd woensdag al goed gevierd en krijgt nog een vervolg: op vrijdag 24 mei worden de studenten gehuldigd tijdens de VAR-jaarvergadering.

Een speciaal woord van dank gaat uit naar de rechtbank Limburg, locatie Roermond waar de studenten ‘wedstrijdecht’ oefenden ten overstaan van rechter Fabian van de Ven.

Het begeleidingsteam bestond uit Bob Assink, Sam Schuite, Raymond Schlössels en Sander Janssen. De begeleiders zijn trots op ‘hun’ studenten en dat de wisseltrofee meegaat naar Maastricht!

var