Overeenstemming over kwaliteitsafspraken

De Universiteit Maastricht heeft overeenstemming bereikt over de afspraken voor een verdere verbetering van de onderwijskwaliteit. Het is hiermee de eerste universiteit die daarin is geslaagd. In een even intensieve als plezierige samenwerking met de Universiteitsraad en de faculteiten is een beredeneerd kwaliteitsplan met nadere onderbouwing opgesteld voor de periode 2019-2024. De kwaliteitsafspraken worden aangeboden aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en zijn verbonden aan de toekenning van de extra middelen die zijn vrijgekomen door de invoering van het leenstelsel. In oktober worden de kwaliteitsafspraken van de UM beoordeeld door de NVAO.

De afspraken

Wat betekenen de afspraken voor de studenten, voor de staf en voor de universiteit in haar geheel? De UM manifesteert zich nóg meer met intensief en kleinschalig onderwijs. Er komt daarnaast een uitgebreid programma om het welbevinden en de weerbaarheid van studenten te bevorderen. Ook wordt het systeem van toetsing onder de loep genomen. Onder de noemer Global Citizenship Education doen studenten kennis en vaardigheden op die hen beter voorbereiden op hun leven in een steeds globalere wereld met overeenkomstige maatschappelijke uitdagingen. De UM breidt waar nodig studentgerelateerde onderwijsfaciliteiten uit en gaat experimenteren met ruimere openingstijden van gebouwen en bibliotheken om in de piekperiodes meer studieplekken voor studenten te kunnen bieden. UM docenten worden gefaciliteerd om te investeren in hun professionele ontwikkeling op het gebied van onderwijs.

Intensief zoekproces

De kwaliteitsafspraken zijn in nauwe samenwerking met de Universiteitsraad opgesteld. Dr. Dirk Tempelaar, universitair hoofddocent aan SBE, was als lid van deze raad daarbij betrokken: “Het is een intensief zoekproces geweest naar een universitair raamwerk dat enerzijds voldoende body heeft om het met recht het UM-plan te noemen, anderzijds de faculteiten zo veel als mogelijk de ruimte geeft hun specifieke eigen invulling leidend te maken. Daar zijn we, in alle bescheidenheid, redelijk in geslaagd.” Niels van der Sangen, student geneeskunde en lid van de Universiteitsraad, ziet grote voordelen voor studenten: “Heel belangrijk voor ons is dat er op facultair en centraal niveau aandacht is voor goede studentenbegeleiding, dat er nu structureel geld gaat naar de professionalisering van docenten, en dat dankzij deze extra middelen ons onderwijs nóg intensiever en kleinschaliger kan worden.”

Concreet plan

“De minister wilde dat de kwaliteitsafspraken samen met medezeggenschap werden gemaakt. Die rol hebben we ook duidelijk gekregen van het College van Bestuur,” zegt Luc van Deurse, student European Public Health, die net als de andere studenten in de Universiteitsraad stevig meewerkte aan het plan. “Als je bedenkt dat we van de grond af een concreet plan moesten opbouwen op basis van zes thema’s, dan vind ik dat we daar zeker in zijn geslaagd.” Het plan wordt in fasen uitgevoerd en opgesplitst in deelprojecten. De UM-gemeenschap zal in de periode van 2019 tot 2024 regelmatig op de hoogte worden gebracht over de voortgang van deze projecten. In 2022 wordt de voortgang van de kwaliteitsafspraken beoordeeld door de NVAO en in 2024 volgt een eindoordeel over de bereikte resultaten.