Tentoonstelling: een nieuwe blik op de verhalen van de gebroeders Grimm

Once Upon a Law: de verhalen van de gebroeders Grimm, taal en rechtspraak

De Universiteitsbibliotheek Maastricht, de Faculteit der Rechtsgeleerdheid en de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen brengen een tentoonstelling waarin de relatie tussen de verhalen van de gebroeders Grimm en hun minder bekende werken over taal en recht wordt belicht.

De tentoonstelling richt zich op het perspectief van de gebroeders Grimm als rechtsgeleerden. Door die lens worden onderliggende juridische mechanismen zichtbaar in de thema's van hun beroemdste sprookjes. In feite begonnen de gebroeders Grimm sprookjes te verzamelen als een manier om deze mechanismen in kaart te brengen ten behoeve van andere geleerden; hun oorspronkelijke bedoeling had niets te maken met het vertellen van verhalen aan kinderen.

Dit project toont de relatie tussen de verhalen van de Gebroeders Grimm en hun werk over taal en rechtspraak. Het verkent op een vernieuwende manier hoe de Gebroeders de juridische cultuur van hun tijd verbeeldden door verhalen te vertellen en hun studies op het gebied van taal. Het project richt zich op de juridische omgeving van de Gebroeders, op hun verhalen en de onderliggende juridische gewoonten die daarin zichtbaar worden, op hoe taal een sleutelrol speelt in de juridische cultuur en hoe nauw deze verbonden is met tradities en verhalen. Sprookjes en voorwerpen fungeren daarbij als een toegangspoort tot recht en taal.

Zeldzame boeken tentoongesteld

Zeldzame juridische boeken en zeer kostbare geïllustreerde sprookjes uit de zogenaamde 'Golden Age of Illustration' (jaren 1880-1930) worden tentoongesteld. Er is een interactief paneel waar men de cape met capuchon van Roodkapje kan dragen en een selfie kan nemen met een op maat gemaakte sprookjesachtergrond. De tentoonstelling belicht de breedte van de collectie Gouden Eeuw Illustratie van de Bijzondere Collecties van de Universiteit Maastricht, een kostbare verzameling van meer dan vijftig van de mooist geïllustreerde kinderboeken van rond de eeuwwisseling van de twintigste eeuw.

De tentoonstelling geeft een nieuwe blik op deze bekende sprookjes en is te bezoeken van 1 september tot 26 oktober 2022 in het bestuursgebouw van de Universiteit Maastricht (Minderbroedersberg 4-6). Ben je niet in de gelegenheid om de tentoonstelling te bezoeken? Geen nood, de tentoonstelling is ook online te zien.

• Filosofe Maud Oostindie van de Universiteit Maastricht is één van de nieuwe ‘Faces of Science’ die vandaag gepresenteerd werden door de KNAW. Via blogs en vlogs gaat zij laten zien hoe haar leven als beginnend wetenschapper eruitziet.

• Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

• Anna Harris heeft een ERC Consolidator Grant van 2 miljoen euro gekregen voor haar project 'The Upcycled Clinic: A global ethnography of material creativity in contemporary medicine’.