Nieuwe koers Universiteitsfonds Limburg slaat aan

Grotere rol voor alumni en ondernemers

Eén miljard dollar. Dat bedrag mocht een medische universiteit in New York City dit jaar bijschrijven na het openen van het testament van een overleden schatrijke weduwe van een succesvol belegger. Een enorm bedrag natuurlijk, maar in de Angelsaksische landen is het schenken en nalaten aan universiteiten niets bijzonders. Zeker succesvolle oud-studenten bedanken hun alma mater met royale giften, al dan niet postuum.

Guido Vanderbroeck, senior adviseur bij het Universiteitsfonds Limburg, heeft het bericht uiteraard met de nodige verwondering gelezen. “Dergelijke bedragen zijn in Nederland nog ondenkbaar. Een miljoen zou al heel bijzonder zijn. Zeker als je weet dat we nu jaarlijks in totaal zo’n anderhalf miljoen euro ophalen. Het algemene idee is toch dat universiteiten door de overheid gefinancierd worden. Dat is in principe ook zo, maar universiteiten moeten steeds meer op zoek naar andere geldstromen. Zeker voor het bekostigen van speciaal wetenschappelijk onderzoek, bijzondere leerstoelen of beurzen. Zonder extra geld wordt dat moeilijk. Alumni zouden daar een grotere rol in kunnen spelen.”

Tekst gaat verder onder de foto

Guide Vanderbroeck en Bouwien Janssen

ANBI-status

Bouwien Janssen knikt. “En niet alleen alumni,” zegt de directeur van Universiteitsfonds Limburg. “De meeste Nederlanders en ook ondernemers weten niet dat ze kunnen schenken aan een universiteit. Dat ze met hun donatie zelfs heel gericht studenten en promovendi kunnen ondersteunen, een leerstoel of specifiek kankeronderzoek om enkele voorbeelden te noemen. Als Goede Doelen Stichting hebben we een officiële ANBI-status. Helaas weet men dit nog onvoldoende.”

Onbekendheid in de regio was een van de uitdagingen waarmee Bouwien Janssen werd geconfronteerd toen ze in 2018 na een lange carrière in de bankenwereld overstapte naar het Universiteitsfonds Limburg. 

“Ik vond dat we proactiever naar buiten mochten treden en daar hoorde onder meer een professioneel publiek jaarverslag bij, waarin onze stakeholders kunnen lezen over al die mooie netwerkevents en creatieve campagnes. Het fonds is onomstreden en heeft onder mijn voorgangers al heel veel mogelijk gemaakt, maar nu was de tijd rijp voor een vernieuwde koers en een daarbij passende marktbenadering.”

Crowdfunding

Bouwien Janssen en Guido Vanderbroeck stelden een vijfjarenplan op, gericht op een meer actieve werving, met focus op bedrijven én alumni.  Een van de eerste stappen was het oprichten van een crowdfunding platform. “Een heel laagdrempelig instrument om particulieren en bedrijven te betrekken bij acties en projecten die binnen de verschillende faculteiten van de universiteit leven en die wij met ons fonds willen steunen,” legt Guido uit. “Een paar jaar verder mogen we wel spreken van een succes. Via het platform is geld ingezameld voor tientallen projecten en acties. Heel divers. Studiebeurzen voor minderbedeelde jongeren, bestrijding van energiearmoede, therapie voor hartpatiënten, onderzoek naar hersenletsel en Alzheimer en diagnosetools voor onder andere kankerbestrijding. De teller staat nu op 56 in omvang variërende campagnes met ruim 6200 donateurs.”

In het wervingsprogramma gaat het vooral om een doelgerichte en persoonlijke aanpak. “Meer de boer op, kort samengevat,” licht Bouwien toe. “We benaderen bedrijven en ondernemers in de regio vanuit hun maatschappelijke oriëntatie en kennisbehoefte, nodigen hen uit voor bijeenkomsten en evenementen zoals het jaarlijkse UM-dinner. We leggen de band met de regio. We zoeken contact met alumni die in binnen- of buitenland bijzondere dingen doen of een mooie carrière opbouwen. We vragen hen bijvoorbeeld een gastcollege te geven of bepaalde projecten te steunen. Alumni reageren vaak verrast over de opties en dan blijkt dat ze graag bijdragen aan de universiteit waar ze gestudeerd hebben. Financieel of anderszins. Ze zien ook de voordelen van het netwerk en de contacten met de huidige studenten, talenten die later in de tijd op de krappe arbeidsmarkt komen.”

Guide Vanderbroeck en Bouwien Janssen

Relatienetwerk

Een uitstekende manier om wederkerige relaties op te bouwen en geld in te zamelen voor onderwijs en onderzoek, vult Guido aan. “Maar het is méér dan dat. Via ons crowdfundingplatform en het organiseren van inspirerende events krijgen we meer bekendheid en kunnen we bouwen aan een breder relatienetwerk. Dit werkt heel goed. We zien dat de meeste donaties komen van mensen en bedrijven uit Limburg. Donateurs identificeren zich makkelijk met de projecten en acties die ze als het ware kunnen aanraken. Dat geldt ook voor de andere vormen van schenken en nalaten. Het is mogelijk om je bijdragen aan één project of onderzoek te verbinden en er zelfs je naam aan te koppelen, een Fonds op Naam dus. Dan weet je precies waar jouw donatie terecht komt. We leggen dat contractueel vast waarbij de giften ook weer fiscaal aftrekbaar zijn.”

Groen beleggen

Een ander onderdeel van het vijfjarenplan raakte het financieel beheer van het Fonds. Bouwien: “Het fonds belegde haar middelen al vele jaren op een matig defensieve manier en dat risicoprofiel vinden we nog steeds passend. Echter vonden we het belangrijk om onze beleggingen ook te verduurzamen. Daar zijn we inmiddels in geslaagd en is er nu sprake van een ‘donkergroene’ beleggingsportefeuille. We zijn overall heel tevreden over de beleggingsresultaten. Met deze opbrengsten kunnen we vele onderwijs- en onderzoeksprojecten binnen de Universiteit Maastricht een extra steuntje in de rug geven.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Guide Vanderbroeck en Bouwien Janssen

Marketing

De financiële bijdragen van alumni stegen in de afgelopen 5 jaren gestaag. “Komend jaar slaan we de handen weer in elkaar met de andere Nederlandse universiteiten rond een landelijke campagne. Kostbaar, maar investeren in zichtbaarheid hoort bij een universiteitsfonds. Zo’n kentering in denken en cultuur kost geld en vergt tijd. Bovendien is de UM nog jong en heeft zij het aantal van 100.000 alumni nog net niet bereikt [dat aantal is inmiddels wel behaald, lees meer, red.].”

In 2026 viert het Universiteitsfonds Limburg het diamanten jubileum en de UM haar gouden jubileum. “We zijn al bezig met de voorbereidingen,” zegt Bouwien Janssen. “We zien ons zelf als de verbinder tussen UM en de maatschappij. En een jubileum is bij uitstek geschikt om de buitenwereld te vertellen wat we allemaal doen en kunnen betekenen voor de regio!”

Tekst: Jos Cortenraad
Fotografie: Harry Heuts

Lees ook