Tweedegraads onderwijsbevoegdheid dankzij de Educatieve Minor

Leraar worden terwijl je studeert

Op 28 juni halen acht UM bachelorstudenten hun tweedegraads onderwijsbevoegdheid dankzij de Educatieve Minor die aan het begin van dit academisch jaar van start ging. Vanaf juli mogen deze studenten lesgeven op middelbare scholen. Wat deze minor uniek maakt, is de samenwerking tussen Fontys Hogeschool en de UM. Samen weten zij jonge mensen enthousiast te maken voor het leraarsvak. En dat is nodig, want het lerarentekort dreigt in de komende jaren verder te stijgen.

Breder trekken

De Educatieve Minor begon in september 2018 met derdejaars bachelorstudenten Biomedical Sciences en Gezondheidswetenschappen. Na hun afstuderen mogen zij biologieles geven aan leerlingen in VMBO-TL en in de onderbouw van HAVO en VWO. “Naast hun reguliere opleiding volgen zij theorielessen, gegeven door docenten van Fontys, en lopen ze een dag per week op de school van hun keuze,” vertelt coördinator Juanita Vernooy. “Dat is best een opgave, maar ze doen het uitstekend. Volgens de ervaren opleiders van Fontys presteren zij bovengemiddeld goed.”

Vanaf komend academisch jaar zal de Educatieve Minor ook aangeboden worden voor de schoolvakken natuurkunde, wiskunde en bedrijfseconomie. Derdejaars studenten met een geschikte bachelor komen hiervoor in aanmerking, aldus de coördinator. “Tevens zijn we in gesprek met de faculteiten voor uitbreiding van ons aanbod, bijvoorbeeld met het Maastricht Science Programme voor het schoolvak scheikunde.

Stage lopen

Praktijkervaring opdoen is cruciaal voor deze opleiding. Daarom lopen de studenten een dag per week stage op een school. Zij worden tijdens deze stage ondersteund door docenten en experts van Fontys Hogeschool. “Die bezorgen hen de tips en adviezen die ze nodig hebben om goed te functioneren in het klaslokaal,” aldus Juanita Vernooy. “Zo leren ze hoe ze hun kennis op de beste manier kunnen overbrengen en hoe ze ten opzichte van de leerlingen kunnen opstellen.” De opleiding wordt in het Nederlands gegeven.

Alles voor employability

Het belangrijkste motief voor de minor is de employability van studenten. De minor biedt hen kansen naast een loopbaan op het terrein van onderzoek. Biomedisch studente Josse Hoenen is een van de eersten die meedoet aan de Educatieve Minor: “Ik ben erg geïnteresseerd in onderzoek, maar soms mis ik de interactie met mensen. Daarnaast werk ik graag met jongeren en wil ik mijn communicatie- en organisatievaardigheden verbeteren. Deze minor is daarom perfect voor mij.”

Op 28 juni krijgt zij samen met de andere zeven studenten haar onderwijsbevoegdheid. “Daar maken we een feestelijke bijeenkomst van,” zegt Vernooy. De plannen voor de toekomst zijn er al: “We verkennen momenteel of we dit programma naast de minor ook als Educatieve Module kunnen aanbieden voor afgestudeerde bachelor-, master- en PhD-studenten.”

Tekst: Margot Krijnen

• De Universiteit Maastricht draagt zorg voor veel markante gebouwen die we allemaal kennen. Door ze een nieuwe bestemming te geven, behouden we deze iconen en geven we ze een nieuwe invulling, waardoor ze het kloppende hart vormen van een bruisende stad.

• Vreedzame protesten bij FASoS terwijl het College van Bestuur en de faculteit blijven in gesprek met activisten.

• The Executive Board and the protesting students and staff have agreed that a small group of 'observers' can remain on the premises overnight, while the rest of the attendees have left the premises. This agreement specifically applies to the upcoming night and has been reached after a day of dialogue...