Lancering website NIEM

Hoe kunnen we de integratie van vluchtelingen verbeteren? Het meest omvangrijke onderzoeksproject in de Europese Unie over het integratiebeleid ten aanzien van vluchtelingen lanceert zijn website ‘Forintegration.eu’.

Wat zijn de voorwaarden voor vluchtelingen om te kunnen naturaliseren in de individuele lidstaten van de Europese Unie? Hoe is de toegang tot onderwijs, arbeidsmarkt, gezondheidszorg en huisvesting geregeld? Onderzoeksresultaten gerelateerd aan de verschillende aspecten van het nationaal integratiebeleid met betrekking tot vluchtelingen zullen gepubliceerd worden in een nieuwe website ‘Forintegration.eu’.

‘Forintegration.eu’ is een bron van informatie over de situatie van vluchtelingen in Europa en zal de onderzoeksresultaten van het National Integration Evaluation Mechanism (NIEM) presenteren. ‘Forintegration.eu’ zal alle relevante data op één platform verzamelen en toegang bieden tot diverse verslagen van bijeenkomsten, conferenties en andere evenementen die georganiseerd worden in het kader van het NIEM project. Daarnaast bevat de website een rubriek met up-to-date informatie over aankomende evenementen die betrekking hebben op de integratie van vluchtelingen in de verschillende Europese lidstaten.

Het in 2016 gestarte NIEM project heeft als centrale doelstelling de kwaliteit en de effectiviteit van het integratieproces van vluchtelingen te verbeteren. De komende zes jaar zullen onderzoekers van academische instellingen en vooraanstaande non-gouvernementele organisaties (NGOs) het integratiebeleid voor vluchtelingen in 15 Europese lidstaten onderzoeken.

Het onderzoeksproject wordt mede gefinancierd door het Asylum, Migration and Integration Fund (AMIF).

Perscontact aan de Universiteit Maastricht:

Dersim Yabasun, dersim.yabasun@maastrichtuniversity.nl

Natasja Reslow, n.reslow@maastrichtuniversity.nl

• Lilian Tsourdi, universitair hoofddocent Internationaal en Europees Recht, onderzoekt hoe zowel de opzet als de uitvoering van de EU-immigratie- en asielwetgeving kan worden verbeterd. Hoe zijn we tot deze disfunctionele status quo gekomen?

• Op woensdag 15 maart 2023 zijn er verkiezingen in Nederland. We stemmen dan voor de Provinciale Staten en het Waterschap. Zeven van de twaalf Nederlandse provincies grenst aan een buurland. Grensoverschrijdende samenwerking en een oog voor grensregio’s is dan ook extra belangrijk. Volgens de...

• De consultatieronde over de komende ITEM grenseffectenbeoordeling 2023 gaat hierbij van start! Grijp uw kans om uw ervaring te delen met ITEM! Dossier suggesties kunnen t/m 26 februari 2023 aangedragen worden.