Kansfonds steunt coachingsproject voor Limburgse scholieren

Het project Match for Brighter Futures, waarin studenten van de Universiteit Maastricht huiswerkbegeleiding en coaching geven aan middelbare scholieren in kansarmoede, krijgt een financiële bijdrage van €6000 euro van het Kansfonds. Nog eens €4000 is toegekend uit het Robin Jung fonds voor een Krachtig en Vitaal Limburg.

Match for Brighter Futures werd gestart in 2018 en behaalt sindsdien uitstekende resultaten.  De corona crisis en het daarbij behorende thuisleren raken kwetsbare jongeren hard. Voor deze jongeren is ondersteuning nu extra belangrijk, zoals ook de spraakmakende documentaire “Klassen” (HUMAN) over kansenongelijkheid in het onderwijs duidelijk heeft gemaakt. Een project waarbij studenten gratis huiswerkbegeleiding en coaching bieden aan middelbare scholieren in kansarmoede is een uitkomst, vindt ook het Kansfonds.

Op dit moment zijn er meer dan 20 studenten actief in het project. Zij bieden huiswerkbegeleiding en coaching aan middelbare scholieren in een kansarme situatie. Deze leerlingen hebben minder kans op een succesvolle studie of loopbaan door hun omstandigheden. Met het project biedt Match scholieren een veilige plek om te leren en zicht te ontwikkelen. Voor studenten is het een mogelijkheid om de voordelen van sociale betrokkenheid te ervaren.

Charlotte van Beek, vrijwilliger, beschrijft haar ervaring in het project als volgt: “Als student word je telkens weer uitgedaagd, leer je elke bijles iets nieuws en bouw je echt een band op met je leerling. Daarnaast is die aha-erlebnis meemaken (door jouw uitleg!) echt goud waard. Met een kleine tijdsinvestering, kun jij voor deze leerlingen het verschil maken.”

Ondanks corona werden er het afgelopen jaar grote stappen gezet. Eerder al zegden Stichting Zonnige Jeugd, de Universiteit Maastricht en de Gemeente Maastricht het project hun steun toe.  Match heeft inmiddels een partnerschap met 5 middelbare scholen in Maastricht. In het afgelopen jaar werden voor de werving van studenten de studentenverenigingen Circumflex, Tragos en Saurus partner van het project.

Merijn Claus, zorgcoördinator op het Sint-Maartenscollege is enthousiast over het initiatief: “Onze school doet voor het tweede schooljaar mee met het MFBF-project. Een prachtig initiatief met een mooie maatschappelijke functie! We merken dat onze leerlingen deze laagdrempelige ondersteuning en coaching als waardevol ervaren; ze voelen zich geholpen en begrepen. De samenwerking met de projectcoördinator en de studenten/UM verloopt bovendien heel prettig. We krijgen goede reacties van de betrokken studenten. Een mooi project met een echt win-win karakter.”

Match wil komend academisch jaar het project verder uitbreiden. Projectcoördinator Jacoline Tanis hoopt de hoeveelheid studenten en scholieren die deelnemen aan het project minimaal te verdubbelen. ​De subsidies van de Universiteit Maastricht, Gemeente Maastricht, Stichting Zonnige Jeugd en het Kansfonds zijn een grote stap in de goede richting.