Hoe Limburg werkt

Iedereen een baan of zinvolle dagbesteding. Het is het ideale plaatje. Maar de praktijk is vaak anders.

Weten de gemeentes in Limburg op een goede manier mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer aan de slag te krijgen? Die vraag staat centraal in een langlopend onderzoek van de Universiteit Maastricht. Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt leven meestal van een uitkering. Ze hebben geen werk vanwege een lichamelijke of geestelijke beperking, gebrek aan diploma's of andere redenen.

Elke gemeente heeft zo z'n eigen aanpak om deze groep aan een goede dagbesteding te helpen. Maar wat werkt en wat niet? De Universiteit Maastricht onderzoekt dit bij 2 Limburgse gemeentes.

Het programma L1 vandaag besteed deze hele week aandacht aan het thema Hoe Limburg werkt.

Beluister de podcast van L1 met Hoogleraar Arbeids-epidemiologie IJmert Kant