Helpende hand bij huurproblemen

Het leek zo mooi: Lisette en Stefan* vonden eind vorig jaar een leuk, betaalbaar appartement in het centrum van Maastricht. De lekkende douche en een kapot raam zouden volgens de huisbaas snel worden gemaakt. Maar toen Lisette en Stefan waren verhuisd, bleken er veel meer gebreken te zijn, die niet werden verholpen. Talloze mails en een gesprek met de verhuurder liepen op niets uit. In een ultieme poging om een oplossing te vinden, schakelden de huurders de Housing Helpdesk in.

De Housing Helpdesk, mogelijk gemaakt door Universiteit Maastricht en de gemeente Maastricht, helpt studenten bij het oplossen van huurproblemen. “Vier keer per week houden we spreekuur in het Studenten Service Centrum. We beantwoorden vragen over huurrecht, geven eerlijk advies en nemen eventueel contact op met de verhuurder om een probleem aan te kaarten”, legt projectleider Rick Blezer uit. “Als dat onvoldoende blijkt, begeleiden we de student door de procedure bij de Huurcommissie, totdat er een uitspraak ligt.”  

Dat er behoefte is aan een dergelijke laagdrempelige voorziening, tonen de cijfers aan: dit jaar behandelt de Housing Helpdesk naar verwachting ruim 200 zaken, waarmee in totaal al zo’n 30.000 euro aan te veel betaalde huur, onterecht ingehouden waarborgsommen en bemiddelingskosten is bespaard. Het inschakelen van de Helpdesk is overigens gratis, de huurder betaalt alleen 25 euro leges als de Huurcommissie in beeld komt.

Stopcontacten
Stefan en Lisette hoopten aanvankelijk dat zij er zelf wel uit zouden komen met de verhuurder. “We kregen een huurkorting vanwege de douche en het raam”, vertelt Stefan. “Uiteindelijk duurde het tot eind april voordat de douche was gemaakt. De huisbaas vond dat we toen de volledige huur moesten gaan betalen. Maar intussen hadden we ontdekt dat er veel meer aan de hand was. Zo waren er onder meer ondeugdelijke stopcontacten, had de lekkage van de douche ook de muurkasten in de woonkamer aangetast en ontbrak er een ventilatiekanaal op het toilet. Daarop zijn we in mei naar de Housing Helpdesk gestapt.”

Rick: “Samen hebben we een lijst gemaakt van alle gebreken en die vergeleken met het Gebrekenboek van de Huurcommissie. Vervolgens hebben we een brief gestuurd naar de verhuurder en een gesprek gehad, maar toen dat niets opleverde, hebben we de Huurcommissie ingeschakeld.” Die concludeerde na inspectie van het appartement dat de huurprijs in plaats van 700 euro kale huur maximaal 552 euro mocht bedragen. Tijdens de daarop volgende zitting kwamen partijen niet nader tot elkaar. Dus was het wachten op de uitspraak, die begin november op de mat viel. Lisette: “Vanwege alle gebreken vindt de Huurcommissie dat de huur van 552 euro nog eens met 80% moet worden verlaagd. Dat geldt bovendien met terugwerkende kracht.” Rick: “In een brief vragen we de verhuurder hoe we nu verder gaan. Uit ervaring weten we dat de huisbaas zich meestal neerlegt bij de uitspraak van de Huurcommissie. Mocht dat niet zo zijn, dan bekijken we eventuele vervolgstappen.”

Slapeloze nachten
Lisette en Stefan zijn blij dat ze in het gelijk zijn gesteld, maar benadrukken dat het niet hun opzet was om de huisbaas te ‘pesten’. Stefan: “De uitspraak doet me deugd, want ik heb van de hele kwestie slapeloze nachten gehad. Toch had ik liever gezien dat we de Housing Helpdesk niet nodig hadden gehad.” “Een verhuurder mag best verdienen aan zijn pand”, vult Lisette aan. “Maar het moet wel in alle redelijkheid en correct gebeuren. Ik hoop dat we nu zo snel mogelijk 552 euro huur kunnen gaan betalen. Want dat betekent dat de problemen zijn opgelost.”

De gebeurtenissen hebben Lisette en Stefan extra waakzaam gemaakt. Ze raden iedereen die een kamer zoekt dan ook aan om niet overhaast te beslissen. “Controleer eerst of de kamer wel echt bestaat. Steeds vaker worden er via social media fake kamers aangeboden. Ga ook na of de huurprijs overeenkomt met het puntensysteem van de Huurcommissie. En voer samen met de huisbaas een begininspectie uit, waarbij je doorneemt welke gebreken er zijn en wat daarmee gebeurt.”

*Op verzoek van betrokkenen zijn Lisette en Stefan gefingeerde namen.

tekst: Meyke Houben

Lees ook

  • Het Children’s Rights Research team werkte aan een rapport dat laat zien hoe de Verenigde Naties de rechten van deze groep kinderen kan opnemen in haar monitoring- en rapportagecycli.

  • Twee jaar geleden startten de Universiteit Maastricht en de Radboud Universiteit met een gezamenlijk aanbod om meer eerstegraads leraren voor de klas te krijgen in Limburg. De aandacht richtte zich toen op zij-instromers van buiten het onderwijs en op tweedegraads leraren die hun eerstegraads...

  • Als patiënt in een ziekenhuis zie je dagelijks veel verschillende gezichten aan je bed: een verpleegkundige die je bloeddruk meet, een arts of verpleegkundig specialist die jou informeert over het zorgplan en een voedingsdeskundige die jou voorziet van het juiste eten en drinken. Hoewel al deze...