Esther Heuts - opleidingsdirecteur Geneeskunde

Nice to meet you: Esther Heuts

Als clinicus, onderwijskundige en moeder van drie tieners kent Esther Heuts als geen ander de voortdurend veranderende wereld van studenten en artsen. Die kennis zal Esther vanaf dit academisch jaar benutten in haar nieuwe functie als opleidingsdirecteur Geneeskunde. Het vernieuwde curriculum voor Geneeskunde en de wisselende regionale noden voor medisch specialisten ziet ze als eerste uitdagingen. Het belangrijkste doel van de functie neemt ze over van het team achter de opleiding: studenten die met passie voor het vak afstuderen en een goed beeld hebben van wie ze zijn en waar ze voor gaan.

Esther’s klinische passie ligt bij borstkanker. Sinds 2010 werkt ze voor MUMC+ als chirurg in de borstkankerzorg. Esther maakte destijds de keuze voor een academisch ziekenhuis omdat ze zichzelf beschouwt als academisch arts. Esther: “in die zin dat ik plezier haal uit de combinatie van onderwijs, onderzoek en zorg. In het ziekenhuis werk ik als chirurg. Tegelijkertijd ben ik lange tijd onderwijscoördinator geweest voor chirurgie en geef ik les aan allerlei studenten van onze Geneeskunde opleiding.” Om meer bagage te krijgen op het vlak van onderwijs, volgde Esther ook de Master in Health Professions Education van de School of Health Professions Education (SHE). 

She Collaborates

Die stap opende de deur van SHE Collaborates. “Ik ben dit jaar nog met een onderwijsproject naar Sierra Leone gegaan om lokale docenten te trainen. De studenten van de verloskunde opleiding zaten daar aan de schoolbanken met twee langs elkaar les te volgen, zoals wij dat kennen van het middelbaar onderwijs. She Collaborates biedt ondersteuning en trainingen om de manier van onderwijs in de gezondheidszorg te verbeteren.”

Met één been in beide werelden

Uiteindelijk kreeg Esther de kans om aan het onderwijs in eigen universiteit te werken. “Werken als clinicus en als opleidingsdirecteur Geneeskunde is een logische combinatie. Voor een groot deel van het geneeskunde onderwijs wordt er samengewerkt met de medische professionals op de werkvloer. Als docent heb ik niet alleen kennis van het vakgebied, maar ook persoonlijk contact met de onderwijsexperts die binnen onze faculteit het curriculum Geneeskunde vormgeven. Die wisselwerking maakt dat beide elementen elkaar versterken en samen een waardevol geheel vormen voor deze functie."

Wij hebben bijvoorbeeld het coschap huisartsgeneeskunde en blijven tonen dat UM het goed presteert als innoverend opleidingsinstituut

Trots op Universiteit Maastricht

Als opleidingsdirecteur is Esther spilfiguur tussen docenten, studenten, de opleidings-directeuren Biomedical Sciences en Gezondheidswetenschappen, het ziekenhuis en ook politiek. “We moeten voldoen aan de landelijke vraag naar medisch specialisten. Er is momenteel bijvoorbeeld een tekort aan artsen in extramurale zorg. Dan kijk ik samen met het team hoe we daar sturing aan kunnen geven, zonder de studenten uit het oog te verliezen die tijdens de opleiding hun weg moeten vinden naar een vakgebied waar ze voldoening uit blijven halen.”

Uit een van de eerste vergaderingen waaraan Esther deelnam met de andere Nederlandse opleidingsdirecteuren Geneeskunde blijkt dat Universiteit Maastricht daar voorloper in is. “Wij hebben bijvoorbeeld het coschap huisartsgeneeskunde en blijven tonen dat UM het goed presteert als innoverend opleidingsinstituut. Probleemgestuurd Onderwijs of programmatisch toetsen zijn eigen innovaties die nu wereldwijd hun weg vinden. Daar mogen we trots op zijn.”

Nieuw curriculum Geneeskunde

De laatste innovatie is het nieuwe curriculum voor de bachelor Geneeskunde, dat draait rond Authentieke Professionele Taken. Studenten krijgen de tijd om zich de kennis en vaardigheden eigen te maken om een taak te volbrengen. Hun voortgang houden ze bij in een portfolio, dat aan het einde van het jaar wordt beoordeeld. “Als studenten starten met hun studie Geneeskunde in Maastricht, zijn ze meestal gewend aan traditioneel onderwijs: je studeert de opgegeven hoofdstukken, maakt een toets en krijgt een cijfer. De eerste weken van onze Geneeskunde opleiding moeten de studenten echt wennen aan de nieuwe onderwijsmethodes. Wanneer ze de opleiding hebben doorlopen, zijn het studenten geworden die inzichten hebben in wie ze zijn, wat ze willen worden en hoe ze in het leven staan. Deze ontwikkeling van eerstejaars student tot afgestudeerde jonge arts van de toekomst is het doel van onze opleiding. Voor mij is het een mooie en dankbare taak om hier mijn steentje aan bij te dragen.”

Tekst en fotografie: Ruben Beeckman

Lees ook

  • Sophie Jooren - Naleving van lokaal tabaksbeleid

    Of een specifieke interventie om een rookvrije buitenomgeving te creëren effectief is, is al vaak onderzocht. Maar om de naleving te verbeteren, moeten beleidsmakers begrijpen hoe rokers op die interventies reageren en welke factoren hun gedrag beïnvloeden.

    Sophie Jooren
  • Zoetstoffen helpen gewichtsverlies te handhaven na afvallen

    Mensen met overgewicht die succesvol willen afvallen, kunnen hun gezonde dieet beter aanvullen met zoetstoffen dan met voedingsmiddelen waarin suikerproducten zijn verwerkt. Uit een internationale studie, waar de Universiteit Maastricht (UM) aan deelnam, blijkt dat mensen die hun dieet met...

    Person adding synthetic sweeteners to his tea