Dutch Day on Optimization

Op 9 november was de Universiteit Maastricht gastheer van de Dutch Day on Optimisation. Tijdens deze workshop van één dag presenteerden sprekers uit Amsterdam, Twente en Brussel enkele van de nieuwste onderzoekresultaten in dit boeiende vakgebied.

Eenvoudig gezegd, computers zijn machines en optimalisatie is de discipline van het zo efficiënt mogelijk laten draaien van deze machines. Optimalisatie bevindt zich op het snijvlak van informatica, wiskunde en mathematische besliskunde.

De discipline is van cruciaal belang omdat veel van de praktische problemen die we met computers willen oplossen erg lastig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het plannen van roosters en taken of de berekening van de optimale route van voertuigen. Zonder optimalisatie is software vaak zwak en/of traag. Optimalisatie ontwikkelt met wiskunde algoritmen (reeksen van opdrachten voor een computer) die in veel gevallen moeilijke, grootschalige problemen (bijna) optimaal en binnen redelijke tijd oplossen.

Man presenting

De Dutch Day on Optimisation is een fysiek evenement dat aansluit bij een serie wetenschappelijke online discussies: de Dutch Seminar on Optimisation, die begon tijdens de Covid-pandemie. Het evenement wordt in Maastricht medegeorganiseerd door onderzoekers van de School of Business and Economics (SBE) en de Faculty of Science and Engineering (FSE), wat de belangrijke rol van optimalisatie in beide faculteiten weerspiegelt.

Het evenement werd mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van de deelnemende faculteiten, het Mathematics Centre Maastricht (MCM) en Stichting Wetenschappelijk Onderwijs Limburg (SWOL).

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Dr. Steven Kelk, or Prof. Tjark Vredeveld.

"Gezien het groeiende aantal mensen dat bij de Universiteit Maastricht aan optimalisatie werkt, vonden we het heel logisch om dit evenement hier te organiseren. Optimalisatie is een cruciale discipline die ons helpt om elk beetje kracht uit computers te persen, zodat we moeilijke, praktische problemen beter met computers kunnen oplossen. Voorlopig is er werk genoeg, want er is geen gebrek aan dit soort problemen. Het was dan ook boeiend om zoveel onderzoekers uit de optimalisatiegemeenschap hier in Maastricht te verwelkomen!"
Medeorganisatoren Prof. Tjark Vredeveld (SBE) and dr. Steven Kelk (FSE)