Duitse “Autobahnvignet” in strijd met EU recht – ITEM onderzoek bevestigd
Het Hof van Justitie van de Europese Unie stopt de geplande heffing. Onderzoekinstituut ITEM heeft al twee jaar geleden in een onderzoek in het kader van de jaarlijkse grenseffectenrapportage geconcludeerd dat de Duitse Autobahn tolheffing juridisch betwistbaar is en in strijd is met het Europees recht.
In zijn arrest van vandaag (C-591/17 Oostenrijk/Duitsland) stelt het Hof vast dat de combinatie van de infrastructuurheffing en de vrijstelling van motorvoertuigenbelasting die de houders van in Duitsland geregistreerde voertuigen genieten, een indirecte discriminatie op grond van nationaliteit vormt en in strijd is met de beginselen van het vrij verkeer van goederen en van diensten.
Daarmee worden de conclusies van ITEM bevestigd. ITEM onderzoekers Martin Unfried en Barbara Hamacher hadden toen niet alleen de juridische problemen in beeld gebracht, maar vooral ook de nadelige grenseffecten voor de grensregio’s. Vastgesteld werd dat met name de bewoners van grensregio’s door de voorgestelde tol benadeeld zouden worden, en dat niet alleen in de buurlanden (bijv. pendelarbeiders en ondernemingen), maar ook in Duitsland zelf. Zo zouden bijvoorbeeld aanwonenden van wegen waar het verkeer ineens sterk toeneemt en ondernemers de negatieve consequenties van de tolheffing moeten dragen. Bijkomend werd in het onderzoek een principieel nadeel van het Duitse plan beschreven: de Duitse tolheffing zou de invoering van de kilometerafhankelijke oplossing voor de hele EU eerder afremmen dan vooruithelpen zoals jaren geleden voorgesteld door de Europese Commissie. De huidige uitspraak van het Hof van Justitie biedt nu de kans om tot geïntegreerde oplossingen te komen. Dat is vooral ook voor grensregio’s goed nieuws.
Lees ook
-
Eredoctoraat voor professor Marta Pertegás Sender
Lund University eert professor Marta Pertegás Sender voor haar werk in het internationaal privaatrecht.
-
“Europeanen zijn niet anti-immigranten!”
Egalitair, volbloed Europeaan en druk bezig om een einde te maken aan de juridische verwarring rond migratie. Lilian Tsourdi, hoogleraar Europees Migration Law and Governance, over haar lange tocht naar de UM.
-
Onderzoeksinstituut METRO stopt op 1 mei 2025
Na meer dan 30 jaar succesvol Europees, vergelijkend en internationaal onderzoek te hebben gestimuleerd aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, stopt Maastrichts Europees instituut voor Transnationaal Rechtswetenschappelijk Onderzoek (METRO) op 1 mei 2025 met zijn activiteiten.