Klinisch afval, een groeiend probleem

Anna Harris ontvangt ERC Consolidator beurs

Anna Harris heeft een ERC Consolidator Grant van 2 miljoen euro gekregen voor haar project 'The Upcycled Clinic: A global ethnography of material creativity in contemporary medicine’. Het project richt zich op het escalerende probleem van klinisch afval.

Materialen upcyclen

Met name ziekenhuizen zijn de afgelopen jaren locaties geworden van wegwerpartikelen. Pogingen om hier iets aan te doen kunnen top-down en technocratisch zijn, en vaak nog steeds afhankelijk van een manier van verder produceren. De Upcycled Clinic benadert het probleem op een andere manier. Het richt zich op innovatieve methoden die al plaatsvinden in de kliniek, waarbij bestaande materialen optimaal worden benut. Anna's team gaat veldwerk doen op vijf klinische locaties in de wereld waar dergelijke innovaties opvallen vanwege verschillende beperkingen, waaronder Antarctica, Ghana, Nederland, de VS en het Verenigd Koninkrijk. Haar team zal veldwerk doen en interviews afnemen om meer te weten te komen over de omstandigheden die creatief materiaalgebruik in de kliniek bevorderen en beperken.

Het onderzoeksthema is geïnspireerd door Anna's eigen werk als arts in ziekenhuizen, haar vele jaren etnografie in medische omgevingen en haar persoonlijke interesses in herstellen, repareren en upcyclen. Het project combineert haar eigen vakgebied, de sociale studie van de geneeskunde, met nieuwe methodologieën, door nieuwe manieren te ontwikkelen voor het hergebruiken en delen van onderzoeksmateriaal in de etnografie, waarbij zintuiglijke methoden worden toegepast en gegevensverspilling wordt heroverwogen.

Bijdragen uit de rijke casus van de kliniek zullen ook helpen bij het beantwoorden van al lang bestaande vragen over creativiteit, veerkracht en innovatie op de werkplek. Praktisch gezien belooft het onderzoek voorwaarden te formuleren waaronder de gezondheidszorg creativiteit kan benutten en meer aandacht kan besteden aan lokale oplossingen voor verspilling en tekorten.

• Filosofe Maud Oostindie van de Universiteit Maastricht is één van de nieuwe ‘Faces of Science’ die vandaag gepresenteerd werden door de KNAW. Via blogs en vlogs gaat zij laten zien hoe haar leven als beginnend wetenschapper eruitziet.

• Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

• Marielle Wijermars en Christian Herff ontvangen dit jaar de KNAW Early Career Award. De Award is bedoeld voor onderzoekers in Nederland die aan het begin van hun carrière staan en die vernieuwende, originele ideeën hebben.