Medewerkers

Medewerkers werken sinds maart in beginsel thuis en in specifieke gevallen on campus. Dat blijft in ieder geval tot 2021 zo. Voor collega’s met onderwijstaken betekende dit in no-time hun onderwijs omvormen naar een digitale vorm, wat op een indrukwekkende manier lukte. Voor praktisch iedereen werd Zoom-vergaderen een dagelijkse realiteit.

De belangrijkste maatregelen voor medewerkers op een rij:

• In een UM Veiligheidsprotocol (afgestemd op RIVM-adviezen) werden negen maatregelen beschreven die ervoor moeten zorgen dat we de kans op besmetting zo klein mogelijk maken.
  • In dit protocol staat ook de gezondheidscheck die iedereen moet uitvoeren voor het bezoek aan een UM-locatie (bij klachten of bij een ander verhoogd risico om anderen te besmetten mag men niet naar de UM komen).
  • De gebouwen zijn met stickers en dergelijke ingericht op het houden van 1,5 meter afstand.
  • Er worden gratis mondkapjes verstrekt voor uitzonderlijke situaties waarin dit niet kan en bij enkele risicovolle handelingen in het onderwijs worden medische mondmaskers ter beschikking gesteld.
  • De ventilatie in gebouwen is geoptimaliseerd en er zijn tal van hygiënemaatregelen getroffen.
  • Omdat dergelijke maatregelen nauw samenhangen met gedrag is hierover breed gecommuniceerd. Medewerkers krijgen per afdeling bij toerbeurt de rol van ‘coronacoach’ om hun collega’s aan te spreken als de veiligheidsmaatregelen niet in acht worden genomen. Handhaving bij studenten gebeurt door coronastewards waarmee eveneens het risico op besmetting van studenten én uiteindelijk ook voor medewerkers wordt verkleind.
  • Medewerkers werden en worden geïnformeerd over het gezond en ergonomisch verantwoord thuiswerken. Ze kunnen hierover ook advies krijgen en eventueel tijdelijk kantoormeubilair mee naar huis nemen.
  • Voor eventuele psychische klachten werd een stresscoach en een pastor voor medewerkers aangesteld, en werd het bestaan van de vertrouwenspersoon, ombudsman en bedrijfsarts nog eens onder de aandacht gebracht. Leidinggevenden werden ook ondersteund met tools en tips om de binding tussen medewerkers te bevorderen.
  • Via het Staff Career Centre en het Language Centre werden en worden trainingen online aangeboden, zodat de verdere ontwikkeling van medewerkers niet stagneert.
  • Tijdens de lockdown van België en Duitsland kregen medewerkers een getekende werkgeversverklaring of vignet om de grens te kunnen passeren. Ook werden ze geïnformeerd over de sociale zekerheid en fiscaliteit als thuiswerkende grensarbeider tijdens de coronapandemie.
  • Er is een protocol opgesteld voor het geval besmettingen aan het licht komen.
  • Hun vergoeding van woon-werkverkeer konden medewerkers behouden tijdens de langdurige periode van thuiswerken.
  • Medewerkers kregen een eenmalige onkostenvergoeding van € 50,- voor de kosten van het thuiswerken.
  • Er is een ‘klussenbank’ ingericht om medewerkers die werkzaamheden verrichten die niet vanuit thuis konden, in contact bracht met andere klussen/ projecten binnen de UM. Ook werden zorgprofessionals van de UM tijdelijk bij het MUMC+ gedetacheerd om tijdens de crisis in het voorjaar aan COVID-19 patiënten zorg te verlenen.

Vooruitblik

Om knelpunten in de organisatie de komende tijd beter te kunnen oplossen, investeert de UM circa 7 miljoen euro uit de eigen reserves. Faculteiten en servicecentra hebben zelf aangegeven waar de knelpunten zitten, zodat het geld zo doelmatig mogelijk wordt besteed. Omdat de druk op docenten flink is toegenomen met de huidige onderwijsvormen, wordt het merendeel geïnvesteerd in het uitbreiden van onderwijscapaciteit. Daarnaast gaat een aanzienlijk deel naar het ondersteunend en beheerspersoneel (afgekort OBP), alsook naar wetenschappelijk onderzoek.

Het uitgebreide veiligheidsbeleid ten aanzien van COVID-19 is erop gericht dat verspreiding van het virus wordt voorkomen. Op sommige punten gaat de UM qua maatregelen verder dan hetgeen het RIVM voorschrijft en zoals gezegd: tot 2021 is thuiswerken in principe de norm. Binnen die context meent de organisatie een beroep te kunnen doen op medewerkers, specifieke categorieën uitgezonderd, om voor activiteiten die on-campus plaatsvinden naar hun werkplek in Maastricht of op een van de campussen te komen. Meer informatie over veilig werken in coronatijd vind je ook op de website.

We willen hier – opnieuw! - onze grote waardering uitspreken voor al die medewerkers die zo’n grote bijdrage hebben geleverd aan voortzetting, in enigerlei vorm, van de werkzaamheden in onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. Daardoor heeft de continuïteit van de UM nooit ter discussie gestaan en is een gezonde uitgangssituatie voor het nieuwe academisch jaar gerealiseerd.