06 dec

On-Site Promotie Tatenda P. Zinyemba

Promotores: Prof. dr. Wim Groot, Prof. dr. Milena Pavlova

Trefwoorden: HIV, onderwijs, sekse, kinderen

"Effects of HIV on children and youth’s educational attainment"

Het is 40 jaar geleden dat de eerste gevallen van HIV werden vastgesteld.  Sindsdien zijn wereldwijd naar schatting 76 miljoen mensen besmet geraakt en had ongeveer de helft van deze gevallen een dodelijke afloop.  Het verlies van menselijk kapitaal door ziekte- en sterftecijfers in verband met de ziekte heeft een aanzienlijk verlies veroorzaakt voor gezinnen en economieën in het algemeen, met name in SSA, waar 70% van de met HIV besmette personen woont. Deze dissertatie onderzoekt de effecten van HIV op de verschillen in opleidingsniveau tussen mannen en vrouwen in SSA met behulp van een mixed-method-studie in Zimbabwe. De bevindingen tonen voornamelijk aan dat, hoewel er gendergelijkheid is in het basis- en middelbaar onderwijs in Zimbabwe, HIV-positieve meisjes nog steeds achterblijven in onderwijsniveau. De dissertatie benadrukt ook dat HIV vooral effect heeft op het tertiaire niveau onder mannen en oudere individuen treft die geboren zijn voordat belangrijke interventies om de verspreiding van de ziekte tegen te gaan, werden geïmplementeerd. Uit de bevindingen blijkt ook dat sommige kinderen van HIV-positieve moeders geen geboorteakte hebben. Dit vormt een belemmering voor de inschrijving op openbare scholen en de toegang tot overheidsmiddelen.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.