Promotie Dhr. Hugo Confraria, MSc.

Promotores: prof.dr. B. Verspagen, prof.dr. R. Cowan
Co-promotor: dr. L. Wang

Trefwoorden: Wetenschapsbeleid, wetenschappelijke capaciteit, internationale samenwerking, lage- en middeninkomensregio's, onderzoeksprioriteiten, interactie tussen universiteit en industrie

“Developing scientific capacity in the Global South”

Dit proefschrift was gericht op het identificeren van concrete manieren om de wetenschappelijke capaciteit in het zuiden van de wereld te ontwikkelen en om die onderzoeksinspanningen te koppelen aan nationale sociaaleconomische doelstellingen. Methodologisch passen de verschillende hoofdstukken een reeks econometrische, bibliometrische, tekstmining- en sociale netwerkanalyse-technieken toe die worden toegepast op vier verschillende datasets. Samengenomen benadrukken de resultaten het belang van internationale onderzoeksinteracties (en financiering), toegang tot mobiliteit en adequaat mentorschap voor de ontwikkeling van wetenschappelijke capaciteit in het zuiden van de wereld. Deze wetenschappelijke capaciteit kan leiden tot onderzoek met impact, samenwerkingsverbanden tussen universiteit en industrie en het realiseren van maatschappelijke behoeften.