Prof. dr. Mirjam oude Egbrink ontvangt MUMC+-penning
Tijdens haar afscheidscollege op vrijdag 28 november is Prof. dr. Mirjam oude Egbrink door decaan Annemie Schols onderscheiden met de MUMC+-penning voor haar verdienstelijke carrière. Deze bijzondere onderscheiding wordt toegekend als blijk van grote waardering aan functionarissen die met hun bijdrage uitzonderlijke verdiensten hebben verricht voor het Maastricht UMC+.
Volgens Annemie is het moeilijk om de carrière van Mirjam samen te vatten in louter functies, titels en publicaties. Veertig jaar aan onderwijs en onderzoek binnen de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences maken die lijst te lang om op te sommen. Annemie heeft nauw samengewerkt met Mirjam en kan wel duidelijk samenvatten wat voor persoon ze huldigt met de penning: een wetenschapper met een stevig biologisch fundament, een onderwijskundige met een scherpe visie en een bestuurder met een sterk menselijk kompas.
Erkenning op alle vlakken
De onderscheiding erkent de nalatenschap van Mirjam in het onderzoek, onderwijs en het leven van docenten en studenten. Nog maar enkele maanden geleden werd Mirjam de Grote Onderwijsprijs toegekend door het Onderwijsinstituut. Mirjam: “Ik voelde mij al enorm vereerd dat mijn werk als opleidingsdirecteur Geneeskunde en wetenschappelijk directeur bij het Onderwijsinstituut werd gewaardeerd.” De MUMC+-penning wordt toegekend voor haar werk binnen het Faculteitsbestuur als vice-decaan onderwijs. Om meer te lezen over de carrière van Mirjam, kun je haar interview lezen in het Education Matters magazine.
Onderwijs, onderzoek en patiëntenzorg zijn de drie belangrijke taakopdrachten van een UMC, maar onderwijs wordt onterecht minder gewaardeerd en erkend dan onderzoek en zorg.
Streven naar een win-win situatie voor onderwijs
In de eerste helft van haar carrière was ze vooral actief als onderzoeker binnen CARIM, waar ze ook diverse promotie-trajecten begeleidde. Tegelijkertijd vervulde ze ook vele rollen in het onderwijs. Sinds ze opleidingsdirecteur Geneeskunde en later wetenschappelijk directeur van het Onderwijsinstituut werd, verschoof ook haar aandacht op het gebied van onderzoek zich steeds meer richting onderwijs, binnen SHE. Ze deed de master in Health Professions Education, en doorliep alle stappen van een carrière op titel van onderwijs. Mirjam was al die tijd een sterke voorvechter van het belang van onderwijs binnen het MUMC+. “Onderwijs, onderzoek en patiëntenzorg zijn de drie belangrijke taakopdrachten van een UMC, maar onderwijs wordt onterecht minder gewaardeerd en erkend dan onderzoek en zorg. Iedereen is het daar feitelijk wel mee eens, maar in de realiteit blijkt er nog weinig te veranderen.”
Door continu te pleiten voor het belang van onderwijs binnen de faculteit en het MUMC+ hoopte ze het bewustzijn hierover te verhogen. Serieuze erkenning en waardering van medewerkers voor hun inzet in het onderwijs zal de intrinsieke motivatie voor onderwijs en daarmee ook het werkplezier verhogen. En dit zal weer ten goede komen aan de kwaliteit van onderwijs. “Een win-win situatie die we moeten blijven stimuleren en ook koesteren. Gelukkig staat het bestuur hier ook achter en hebben we samen al grote stappen gezet.”
Tekst gaat verder onder de foto.
Een faculteit in balans
Tijdens haar afscheidsrede sprak Mirjam over de kunst van het balanceren. “Er zijn vier grote thema’s binnen de faculteit die voor mij in balans moeten zijn: balans tussen de waardering van onderwijs, onderzoek en zorg, tussen werkdruk en werkplezier, tussen kosten en baten, en tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk.” Aan de laatste balansoefening werkte Mirjam als hoogleraar Implementatie van Onderwijskundige Innovaties en als onderzoeker voor de School of Health Professions Education (SHE). Je kunt de livestream van de afscheidsrede hier bekijken.
Mirjam bleef gedurende haar gehele carrière steevast actief in de praktijk van het onderzoek en onderwijs; zo stond ze op de werkvloer en dicht bij de studenten. Dit heeft haar geholpen voortdurend te werken aan de verbetering, innovatie en borging van de onderwijskwaliteit. We nemen nu afscheid van Mirjam als collega, maar niet van haar invloed in het onderwijs. Dat blijft verankerd in onze systemen en in onze mensen.
Tekst: Ruben Beeckman
Fotografie: Renskephotos.nl
Lees ook
-
Beter concentreren en lekkerder in je vel dankzij een groen schoolplein
Kinderen op scholen met een groen schoolplein kunnen zich beter concentreren en vertonen socialer gedrag. Dat blijkt uit een vervolg op het langjarige project de Gezonde Basisschool van de Toekomst.
-
Ron Heeren benoemd tot fellow van de Netherlands Academy of Engineering
Professor Ron Heeren, universiteitshoogleraar in Maastricht en directeur van het Maastricht MultiModal Molecular Imaging instituut (M4i), is benoemd tot fellow van de Netherlands Academy of Engineering (NAE).
-
Meer dan een studentenbaan: vijf alumni over hun unieke rol in baanbrekend vaatonderzoek
Hoe is het om als student deel te nemen aan baanbrekend vaatonderzoek, in de operatiekamer te staan en direct verantwoordelijk te zijn voor het verwerken van patiëntmateriaal? Vijf alumni van het Maastrichtse MAPEX-studententeam delen wat zij hebben geleerd, welke uitdagingen zij zijn tegengekomen en...