THE World University Rankings 2015-2016: UM weer terug in top 100

De Universiteit Maastricht is gestegen in de nieuwste editie van de Times Higher Education (THE) World University Rankings, en staat nu op een gedeelde 88ste plaats, ten opzichte van plek 101 vorig jaar. UM scoort voornamelijk hoog op internationale uitstraling (o.a. percentage buitenlandse staf en studenten), onderzoekcitaties en kennistransfer (opdrachten uit het bedrijfsleven). In 2013 drong de Universiteit Maastricht voor het eerst door tot de top 100 (plek 98).

Vergeleken met de Nederlandse universiteiten, staat de Universiteit Maastricht op de 8ste plek (van de 13). UM scoort het hoogst op internationale uitstraling (95.5), gevolgd door ‘opdrachten uit het bedrijfsleven’ (95.4) en citaties (82.7). Minder hoog, maar nog steeds bovengemiddeld, zijn de scores op onderzoek (47.7) en onderwijs (37.5). Haar 88ste positie deelt UM met Kyoto University (Japan).

De THE World University Ranking is gebaseerd op 13 strenge en uitgebreide prestatie-indicatoren voor onderwijs, onderzoek, kennistransfer en internationalisering. De onderliggende data zijn verzameld en geanalyseerd door Scopus.

De volledige ranking is te bekijken op http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings.

• Gezonde voeding, voldoende bewegen en cultuur- en talentontwikkeling is goed voor de ontwikkeling van ieder kind. Met het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst wordt dit een vast onderdeel van de schooldag. Universiteit Maastricht stond aan de basis van het concept.

• Volgens sociologen Rolf van der Velden (UM)  en Arie Glebbeek (RUG) verkeert het onderwijs in een diepe crisis. Steeds meer mensen volgen een opleiding in het hoger onderwijs om zo voor te blijven op de rest waardoor een ware onderwijswedloop ontstaat. Wijzigingen in het onderwijsbeleid gaan het tij...

• Maak je klaar voor de ultieme Europese verkiezingservaring! Op 29 april organiseren Studio Europa en Politico de derde editie van het Maastricht Debate, als opwarmertje voor de Europese Parlementsverkiezingen (6-9 juni).