Twee UM-onderzoeken in de race voor Klokhuis Wetenschapsprijs: stem nu!

Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van de Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

Internetvrijheid – wat is dat eigenlijk?

Mariëlle Wijermars doet onderzoek naar internetvrijheid. Je zou denken dat het internet er overal hetzelfde uitziet, maar toch is dat niet zo. In ieder land gelden andere wetten. Landen denken ook verschillend over wat je online mag zeggen en welke informatie je mag opzoeken. Nederland probeert, bijvoorbeeld, kinderen te beschermen tegen online gevaren. Maar andere landen willen dat er veel strengere regels gelden en blokkeren soms sociale media, of zelfs het hele internet. In Rusland is bijvoorbeeld Instagram geblokkeerd. Wie bepaalt er eigenlijk welke regels er gelden op het internet? En hoe zorgen we ervoor dat ons internet vrij blijft?

Stem op Mariëlle!

Levende hersenen in een lab

Steeds meer mensen vragen zich af of we nieuwe medicijnen moeten blijven testen op dieren.  Wetenschappers zoeken daarom nieuwe, proefdiervrije methoden. Het klinkt verzonnen, maar het is Govert Hoogland en zijn team gelukt om een klein stukje brein in het laboratorium in leven te houden. Ze gebruikten daarvoor een chip met 120 elektronische puntjes met een laagje hersencellen. Daarbovenop kwam een klein stukje hersenweefsel van iemand die geopereerd was voor epilepsie. Dit stukje brein liet nog zes dagen epileptische activiteit zien. Dat opent nieuwe vragen: hebben we minder proefdieren nodig voor medisch onderzoek? En kun je zo’n stukje ziekmakend hersenweefsel beter maken en dan terugplaatsen?

Stem op Govert!

Klokhuis Wetenschapsprijs

Jaarlijks wordt tijdens filmfestival InScience in Nijmegen de Klokhuis Wetenschapsprijs uitgereikt. Deze prijs is bedoeld om een jong en breed publiek bekend te maken met Nederlands wetenschappelijk onderzoek. Alle universiteiten, hogescholen en UMC’s van Nederland kunnen onderzoek insturen. Van het winnende onderzoek wordt door Het Klokhuis een aflevering gemaakt en uitgezonden.

• Vier Maastrichtse onderzoeksteams gaan van start met hun project dat gefinancierd wordt met een flinke som geld uit de Open Competitie van subsidieverstrekker ZonMw. Daarnaast is een Nijmeegs onderzoeksteam gehonoreerd, waarvan ook Harro van Lente, hoogleraar Science and Technology Studies aan...