Tientallen miljoenen voor regeneratieve geneeskunde met slimme materialen

Het DRIVE RM-consortium, met MERLN-hoogleraar Clemens van Blitterswijk als mede-aanvrager, ontvangt 37,5 miljoen euro binnen het prestigieuze SUMMIT-programma van NWO. De SUMMIT-beurs erkent samenwerking van wereldklasse, die hiermee verder versterkt kan worden. De samenwerking van UMC Utrecht, Universiteit Utrecht, Technische Universiteit Eindhoven, Universiteit Maastricht en Hubrecht Instituut draait om slimme materialen die het lichaam helpen herstellen.

Regeneratieve geneeskunde

Regeneratieve geneeskunde staat voor het repareren of vervangen van beschadigde weefsels en organen door gebruik te maken van lichaamseigen herstelprocessen. DRIVE-RM richt zich specifiek op materiaalgedreven regeneratie, waarbij gebruik gemaakt wordt van intelligente, levensechte of zelfs levende materialen die het menselijk lichaam kunnen aanzetten tot het maken van nieuw weefsel. Het DRIVE-RM consortium richt zich op het ontwikkelen van nieuwe behandelingen voor hartfalen, nierfalen en aandoeningen van botten, kraakbeen en gewrichten. “Op het ogenblik worden er tienduizenden patiënten per jaar behandeld op het gebied van ruggenwervel chirurgie met materiaal uit ons lab”, zegt Clemens van Blitterswijk. “Het is onze hoop en verwachting dat er binnen de SUMMIT-aanvraag in de komende jaren meer van dit soort nieuwe indicaties zullen worden ontwikkeld.”

Vijf weten meer dan één

De betrokken instituten werken al een tijd samen. DRIVE-RM wordt dan ook geleid door vijf uitmuntende wetenschappers, allemaal met grote ervaring in het leiden van baanbrekende onderzoeksprojecten. Naast UM-hoogleraar Clemens van Blitterswijk, die zich richt op weefseltechnologie en biomaterialen, zijn dat Carlijn Bouten (TU/e, cardiovasculaire regeneratie en weefseltechnologie), Jos Malda (Universiteit Utrecht en UMC Utrecht, biofabricatie en bot/kraakbeen regeneratie), Jeroen Bakkers (Hubrecht Instituut en UMC Utrecht, regeneratieve biologie en hartregeneratie) en Marianne Verhaar (UMC Utrecht, nier- en vaatregeneratie).

Erkenning van de wereldtop

Het NWO SUMMIT-programma is gericht op samenwerkingen van topklasse, en het faciliteren van doorbraken op wereldniveau. De projectleider van DRIVE-RM is Marianne Verhaar, internist-nefroloog en hoogleraar Experimentele Nefrologie bij UMC Utrecht. “In de afgelopen 20 jaar hebben wij in Nederland mooie samenwerkingsverbanden op het gebied van regeneratieve geneeskunde opgezet met meerdere grote, innovatieve en succesvolle projecten”, aldus Verhaar. “De SUMMIT-beurs is een prachtige erkenning voor dit werk en benadrukt het belang van regeneratieve geneeskunde als een toonaangevend veld in Nederland.”