21 augustus 2019

Op naar een landmijnvrije wereld

De broers Massoud en Mahmud Hassani groeiden op in Kabul, Afghanistan, letterlijk in een mijnenveld. Eenmaal in Nederland, vele jaren later, ontwikkelen ze een dronesysteem om landmijnen op te sporen. De kinderziektes zijn overwonnen, de patenten binnen en nu staan ze met Mine Kafon in Maastricht voor de volgende uitdaging: vermarkting. Masterstudenten van International Business tillen de broers naar een volgend level.

UM magazine

Drones

Met techneuten, softwarespecialisten en studenten uit Nederland, China, Canada, Italië, Duitsland en België krijgt een compleet nieuwe generatie drones vorm. “Drones ja”, vult Massoud aan, “maar het gaat vooral om het detectiesysteem in die drones. De detectoren en sensoren brengen in een willekeurig gebied de mijnen exact in beeld. De beelden worden omgezet in 3D-mapping zodat deze later makkelijk gevonden en vernietigd kunnen worden. Daarnaast hebben we een versie die met speciale armen een ontsteker op de landmijn plaatst zodat de mijn op afstand tot ontploffing wordt gebracht. Efficiënt, veilig en kostenbesparend. Je hoeft geen mensen, dieren of extra apparatuur in te zetten.”

Luwte

Het team van Mine Kafon (www.minekafon.org) werkt zo veel mogelijk in de luwte. “Om het systeem te perfectioneren en de certificeringen binnen te halen”, vervolgt Mahmud. “Als je in deze markt succesvol wilt zijn, dan moet alles kloppen. We richten ons op Ngo’s en landelijke overheden. Ambtelijke organisaties waar je niet gemakkelijk binnenkomt. Ook willen we concurrenten niet op ideeën brengen. We doen alles zelf hier in ons lab. We ontwerpen, schrijven de software en bouwen de prototypes met behulp van 3D-printers. Alleen elektronica kopen we in. Er zijn honderden dronefabrikanten en het opruimen van landmijnen is een enorme markt. Wereldwijd liggen er naar schatting nog 100 miljoen niet-ontplofte projectielen. Wij hebben de oplossing. Volgens onafhankelijke berekeningen kunnen wij de wereld binnen tien jaar landmijnvrij maken.”

Vermarkting

Anno 2019 is het deminingsystem gereed voor grootschalige productie. Volgende stap is vermarkting. Via LIOF, ook in een volgende financieringsronde betrokken bij Mine Kafon, komen de broers in contact met de School of Business en Economics van Maastricht University. “Meer precies met International Business”, zegt Massoud. “We zijn ingestapt in het project Value Based Marketing, gericht op marktonderzoek. Ons systeem is af, wij wéten dat het werkt. Maar hoe komen we met potentiële klanten in contact?”

Master

Het project Value Based Marketing is onderdeel van de master International Business. Ondernemingen kunnen hun marketingvraag neerleggen waarna docenten en studenten ermee aan de slag gaan. “Eerst presenteren de deelnemende bedrijven zich een dag op de faculteit”, zegt masterstudent Alex Jessen. “Daarna zijn we zelf op werkbezoek gegaan. Mine Kafon sprak me meteen aan. Vanwege de interessante businesscase en de maatschappelijke relevantie. Een niet-geringe uitdaging, omdat we hier niet te maken hebben met gewone markten. Het is ook lastig om instituties als regeringen en Ngo’s te overtuigen van innovaties.”

Beslissers

Dat beaamt Roberta di Palma, die ook koos voor Mine Kafon. “We hebben ons daarom niet gefocust op eventuele klanten, maar onderzocht waar de beslissers zitten. Bij welke bestaande partijen de systemen van Mine Kafon toegevoegde waarde bieden. Het gaat immers om het detectiesysteem, dat is innovatief. Daarnaast hebben we ook andere afzetmarkten in kaart gebracht. De drones zijn bijvoorbeeld ook geschikt voor de landbouw.”

Waarheid

De studenten werkten in zes verschillende groepen, elk met de focus op één bepaald aspect. “Wij zijn erg blij met de resultaten”, aldus Mahmud. “We hebben in feite zes bruikbare rapporten op tafel gekregen. We zetten nu een strategie uit en maken de volgende stap. 2019 is voor Mine Kafon het jaar van de waarheid. Dit is een uitstekend voorbeeld hoe universiteiten en bedrijfsleven kunnen samenwerken.”

Alex Jessen en Roberta Di Palma (International Business) 

De cursus Value Based marketing is verbonden aan de stimuleringsprogramma's LimburgMakers en LimburgLogistiek van de Limburgse Ontwikkelingsmaatschappij LIOF. Bedrijven krijgen toegang tot kennis en ondersteuning van hoogopgeleide studenten, studenten kunnen vaardigheden trainen die belangrijk zijn voor de arbeidsmarkt, en daarmee hun inzetbaarheid vergroten. In 2019 werd de cursus voor de zesde keer aangeboden waarmee het totaal aan deelnemende bedrijven op 31 kwam.

Door: Jos Cortenraad (Text), Sem Shayne (Photography)