Premiers Mark Rutte en Geert Bourgeois tekenen voor strategische samenwerking

Nederlands-Vlaams toponderzoek voor nierziekten en osteoartritis

Op 7 november hebben premiers Mark Rutte en Geert Bourgeois een Nederlands-Vlaams strategisch verdrag ondertekend, waarin nauwe samenwerking op het gebied van regeneratieve geneeskunde wordt afgesproken. Zo ontstaat een groot Nederlands-Vlaams consortium bestaande uit het Nederlandse RegMed XB instituut - waarin naast de Universiteit Maastricht de universiteiten van Leiden, Utrecht en Eindhoven participeren -, het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) en de universiteit van Leuven. Prof. Dr. Clemens van Blitterswijk, als Universiteitshoogleraar verbonden aan MERLN,  het Institute for Technology-Inspired Regenative Medicine van de Universiteit Maastricht, was namens RegMed XB, mede ondertekenaar van dit strategisch verdrag.

Nieuw internationaal consortium
Zo ontstaat een groot Nederlands-Vlaams consortium dat zich bezighoudt met regeneratie van cellen, weefsels en organen. Het betreft de intentieverklaring tot het ontwikkelen van een programma van circa 500 onderzoekers van instituten en bedrijven met een budget van circa € 250 miljoen voor 10 jaar. Nederland en België zijn wetenschappelijke wereldleiders op dit type onderzoek en gaan in ieder geval hecht samenwerken op het gebied van nierziekten en osteoartritis (aantasting van kraakbeen en bot).

Premier Mark Rutte zei tijdens deze bijeenkomst: "We mogen echt trots zijn hoe ver wij zijn gekomen. Voor de mensen die in Vlaanderen wonen en die in Nederland wonen om cultureel economisch praktische dingen voor elkaar te krijgen." De Vlaamse minister van Economie en innovatie voegt hieraan toe: "De onderzoekers zitten heel dicht bij elkaar; nergens anders in de wereld is dat zo. Dit is een troef die we hebben, laten wij ons die uitspelen."

Regeneratieve geneeskunde
Regeneratieve geneeskunde heeft tot doel het herstellen van zieke of beschadigde weefsels en organen. Hiermee kunnen we wat nu chronische ziektes zijn in de toekomst mogelijk genezen en leed en zorgkosten besparen. De Nierstichting, Stichting Diabetes Onderzoek Nederland (DON), het Diabetes Fonds en het Reumafonds zijn voornemens te participeren in RegMed XB om nieuwe behandelingen voor patiënten met nierziekten, diabetes type 1, en osteoartritis te ontwikkelen.

Begin van langdurige samenwerking
Fase 1 van het RegMed programma start begin 2017 met een publiek-privaat project voor onderzoek en valorisatie van 5 jaar waarin Nederlandse en Vlaamse partijen samenwerken. Het Nederlandse deel van het project kent een budget van circa € 18 miljoen over de periode 2017 tot en met 2021. Dit bedrag is toegezegd door universiteiten, regionale overheden, 4 gezondheidsfondsen, Health Holland en 15 bedrijven. Het Nederlandse deel van deze eerste fase richt zich op diabetes type 1, nierziekten en osteoartritis. De letter of intent die nu is ondertekend, betreft de samenwerking met de Vlaamse partners op het gebied van nierziektes en osteoartritis.

• De Universiteit Maastricht draagt zorg voor veel markante gebouwen die we allemaal kennen. Door ze een nieuwe bestemming te geven, behouden we deze iconen en geven we ze een nieuwe invulling, waardoor ze het kloppende hart vormen van een bruisende stad.

• Het College van Bestuur en het Management Team van de Universiteit Maastricht hebben ermee ingestemd dat komende nacht een groep ‘observers’ in de FASoS-tuin kan blijven. Dat gebeurt onder dezelfde voorwaarden als afgelopen nacht. Dit besluit komt na opnieuw een dag van vreedzame acties en dialoog...

• Vreedzame protesten bij FASoS terwijl het College van Bestuur en de faculteit blijven in gesprek met activisten.