Kinderen rekenen beter dankzij gezonde lunch en bewegen op school

Schoolkinderen presteren vooral bij het rekenen beter als ze op school gezond lunchen en gevarieerd bewegen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek op basis van data uit het langjarige studieproject Gezonde Basisschool van de Toekomst (GBvT) van de Universiteit Maastricht (UM). Tijdens dat project werden twee keer per jaar lees- en rekentoetsen afgenomen. Nadat de wetenschappers eerder al aantoonden dat de methode van de GBvT inderdaad zeer positieve effecten heeft op de gezondheid en het gedrag van kinderen, is er nu ook gekeken naar de invloed op de schoolprestaties van kinderen. Met name op het vlak van rekenen zien de onderzoekers de resultaten gedurende 4 jaar blijvend verbeteren. 

Schoolprestaties

Hoewel de positieve impact van gezonde voeding en voldoende beweging op de fysieke gezondheid goed gedocumenteerd is, is het effect op rekenvaardigheid en leesbegrip veel minder bekend. Uit de studieresultaten blijkt nu dat de rekenprestaties van kinderen die op school een gezonde lunch en extra bewegingsonderwijs krijgen, verbeteren. Die verbetering was na één jaar al zichtbaar, maar na vier jaar bleken de rekenprestaties van deze kinderen nog steeds beter te zijn dan die van kinderen op reguliere scholen. Bij de taaltoetsen zagen de onderzoekers overigens geen grote verschillen.  “Deze resultaten zijn interessant gezien het recente besluit van de overheid om schoolmaaltijden financieel te blijven ondersteunen. Gezonde voeding draagt dus niet alleen bij aan een betere gezondheid van de kinderen, maar ook aan verbeterde schoolprestaties”, zegt professor Onno van Schayck, hoogleraar preventieve geneeskunde aan de Universiteit Maastricht en projectleider van het onderzoek.

Gezonde Basisschool van de Toekomst

Het langjarige GBvT-project vond van 2015 tot 2020 plaats in de Zuid-Limburgse regio Parkstad. Dat is een gebied met relatief grote gezondheidsproblematiek onder de bevolking. Wetenschappers van de Universiteit Maastricht vergeleken vier jaar lang ruim 2200 kinderen van vier projectscholen en vier reguliere scholen. De projectscholen richtten zich op het verbeteren van de gezondheid van kinderen door het verstrekken van gezonde schoollunches en gestructureerd bewegingsonderwijs. De onderzoekers schrokken na afloop van de grote verschillen in gezondheid bij kinderen op deze acht scholen. Inmiddels is uit het onderzoeksproject een stichting voortgekomen, die als doel heeft om de GBvT-methode over meer Nederlandse scholen uit te rollen. De recente studie naar de invloed van gezonde voeding en beweging op de lees- en rekenprestaties maakt gebruik van eerder verkregen data uit het GBvT-project én de Educatieve Agenda Limburg, waarin scholen nauw samenwerken met de Universiteit Maastricht.

Lees ook