De UNDP en de Europese Commissie presenteren:

Kapuscinski Development Lecture door Professor Alcinda Honwana

Op 26 januari vond bij de Faculty of Arts and Social Sciences de Kapuscinski Development Lecture plaats. De Engelstalige lezing ‘Youth in Movement: Waithood, Migration and the Peripheries’ werd gegeven door  Professor Alcinda Honwana, Inter-Regional Adviser on social development policy bij de United Nations Department of Social and Economic Affairs en gasthoogleraar Anthropology and International Development aan de Open University in de UK. Dr. Honwana heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar politiek conflict en cultuurpolitiek, naar de impact van oorlog op kinderen en jongeren, naar jongerenpolitiek, sociale bewegingen en politiek protest.

• Filosofe Maud Oostindie van de Universiteit Maastricht is één van de nieuwe ‘Faces of Science’ die vandaag gepresenteerd werden door de KNAW. Via blogs en vlogs gaat zij laten zien hoe haar leven als beginnend wetenschapper eruitziet.

• Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

• Klimaat, oorlog en oplevend nationalisme: mondiale samenwerking rammelt aan alle kanten. Toch pleit hoogleraar Mathieu Segers nog voor Europees leiderschap: ‘Als dood en verderf om zich heen grijpen, en er eigenlijk geen licht meer lijkt te zijn, ontstaan vaak de meest briljante plannen.’