Inclusief onderwijs
Wat betekent het om een student te zijn met een (on)zichtbare functiebeperking, chronische aandoening of neurodivergentie aan de universiteit en hoe kan die ervaring worden verbeterd?
In 2020 ondertekende de UM de intentieverklaring van het VN-verdrag om zich in te zetten voor het verbeteren van inclusief onderwijs aan de UM. In juni 2023 ontmoette Prof. Dr. Pamela Habibović, onze Rector Magnificus van de UM, UM-studenten om best practices, prestaties en verbeterpunten met betrekking tot inclusief onderwijs te bespreken. De waarden en toekomstige stappen van de universiteit werden besproken.
ECIO (Expertise Centrum Inclusief Onderwijs) modereerde de discussie over de waarden en verbeterpunten op de universiteit. Lees het interview over de discussie van ECIO .
Lees ook
-
Samen bouwen aan een toekomstbestendig kennis- en innovatie-ecosysteem in Noord-Limburg
HAS green academy en de Universiteit Maastricht hebben op 12 juni een intentieverklaring ondertekend voor verdere samenwerking. Een belangrijke stap richting een meerjarige, strategische samenwerking in Venlo, waarin we onze krachten bundelen voor de regio, specifiek gericht op de Brightlands Campus...
-
Maastricht Montesquieu Instituut (MMI) opgeheven per 1 september 2025
MMI wordt per 1 september 2025 opgeheven; onderzoek wordt elders voortgezet.
-
De UM staat pal voor academische vrijheid en internationaal recht
De wereld beleeft onrustige tijden. Het verschrikkelijke geweld in onder andere Gaza en Oekraïne, maar ook anti-academische tendensen in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, leiden ook bij ons tot discussies: van hoe universiteiten zich moeten verhouden tot ontwikkelingen in de wereld, tot hoe we...