Hoe verkoop je een BMW-motor in Azië?
Een verplichte stage bij een bedrijf in een ‘emerging economy’. Dat is wat bachelorstudenten te doen staat die voor de specialisatie ‘Emerging Markets’ kiezen. Hoewel ze hun stageplek zelf moeten regelen, doet de Universiteit Maastricht er alles aan om studenten te ondersteunen. Onlangs bezochten een paar medewerkers van de School of Business and Economics (SBE) Zuid-Oost Azië. Om contacten te leggen en te onderhouden, met zowel ambassades, partneruniversiteiten, bedrijven, studenten als alumni.
Wat doen studenten in een half jaar stage zoal?
Het hangt helemaal van de student en het gevonden bedrijf af wat de stageopdracht behelst. Zo onderzoekt een SBE-student bij BMW in Bangkok momenteel hoe motoren daar het beste aan de man gebracht worden. “In Europa is het cool om met een tentje achterop met je motor te touren, maar in Bangkok zegt men: ‘Als ik een BMW-motor rijd, slaap ik niet in een tentje, maar in een vijf sterrenhotel’”, zegt Jorg de Vette. Hij is afdelingshoofd van het Centre for Student Development & Business Relations van SBE. Andere bedrijven en organisaties die positief staan tegenover UM-stagiaires, met weer heel andere stageopdrachten, zijn bijvoorbeeld Henkel, TMB Bank, BayWa, Lazada Group en de EU Malaysian Chamber of Commerce and Industry.
Hoe legt SBE dergelijke contacten?
Sinds twee jaar lopen ‘Emerging Markets (EM) studenten’ stage bij bedrijven in dergelijke landen. Om ook bij nieuwe bedrijven binnen te komen, schreef SBE alumni aan die in die regio’s bij interessante bedrijven werken. “Ze zijn eigenlijk allemaal heel bereid om te helpen, valt me overal ter wereld op”, aldus De Vette. “Ook tijdens een alumni-event voor SBE-studenten in Singapore zag ik hoe dat netwerk zich hard maakt voor elkaar, gewoon omdat ze allemaal in Maastricht zijn afgestudeerd. Heel inspirerend.”
Wat levert het allemaal op?
Bedrijven halen UM-studenten in huis om talent te spotten. Sommige studenten krijgen meteen een baan aangeboden, terwijl ze hun opleiding nog moeten afmaken. De Vette: “Bedrijven geven terug dat ze ook veel leren van onze studenten, wat het bedenken van creatieve oplossingen betreft bijvoorbeeld. En studenten die gewoon op studie-uitwisseling zijn bij prestigieuze partneruniversiteiten in Singapore merken ze dat ze heel goed meekomen ten opzichte van andere buitenlandse studenten. Ook altijd leuk om te horen.” Tegelijkertijd is het werken in een andere cultuur iets anders dan studeren in een internationale omgeving, zag hij tijdens een evaluatiegesprek met een van de stagiairs. “Het vergt net iets meer van je interculturele vaardigheden. Eerlijk zijn staat in Nederland hoog aangeschreven, maar iets meer tact is zeker op de Aziatische arbeidsmarkt soms geen overbodige luxe. Ook dat is waardevolle ervaring voor studenten.”
Wat doet het Centre for Student Development & Business?
De afdeling kent vier onderdelen:
- Student & Career Counselling
- Alumni
- Business Relations
- Internship office
Dat laatste onderdeel heeft vier medewerksters van wie er één zich specifiek bezighoudt met contracten, visa, stageopdrachten en meer voor EM-studenten. Tijdens het bezoek aan Bangkok, Singapore, Kuala Lumpur (Maleisië) onlangs kwamen alle vier de de activiteiten van het cluster aan bod. Concreet resultaat is onder meer een uitbreiding van de database met bedrijfscontacten die studenten kunnen benaderen als het niet lukt zelf een stageplek te regelen.
Alumni meeting in Singapore, met Lyan Ploumen, Jorg de Vette en UM-alumni.
Emerging Markets-stagiaire Marlene Waetzold op haar werkplaats bij Henkel in Singapore en Jorg de Vette.
Bezoek aan de EU Malaysian Chamber of Commerce en bedrijfsleven in Kuala Lumpur, Maleisië: EUMCCI-medewerkers, stagiaires Saskia Mikkonen en Pernilla Poole, Kaj Thomsson en Jorg de Vette.
BMW Bangkok: Academic Coordinator Emerging Markets Kaj Thomsson
Jorg de Vette en Diana Leng, CFO van KS Drilling en voormalig SBE International Advisory Board member.
- momenteel zijn ongeveer vijftig studenten bezig met hun stage in een ‘Emerging Market’, net als het jaar ervoor. Volgend voorjaar zullen zo’n 65 studenten beginnen en de stijgende lijn hoopt SBE door te zetten
- de specialisatie ‘Emerging Markets’ is voor bachelorstudenten die ofwel de bachelor International Business doen, of de bachelor Economics & Business Economics
- per september start de MSc Economics and Strategies in Emerging Markets
- tijdens zijn werkbezoek aan Zuid-Oost Azië werd Jorg de Vette vergezeld door Kaj Thomsson (Academic Director Emerging Markets specialisation) en Lyan Ploumen (Director International Relations Office)
- tips, vragen of aanbevelingen voor het Centre for Student Development & Business? Neem contact op met Jorg de Vette