Elsevier Beste Studies 2016: bachelorprogramma’s Fiscaal Recht en European Law School op de eerste plaats, masterprogramma Nederlands Recht deelt eerste plaats met Nijmegen

En ook dit jaar ligt er weer een Elsevier Beste Studies uitgave waarin het tijdschrift haar jaarlijkse onderzoek naar de beste opleidingen van Nederland presenteert.

Onze bachelorprogramma’s Fiscaal Recht en European Law School staan bovenaan de ranglijst van studentenoordelen. Onze masteropleiding Nederlands Recht deelt de eerste plaats met de Radbouduniversiteit Nijmegen.

Bachelorprogramma’s
Uit het onderzoek van Elsevier blijkt dat onze studenten van de bachelor Fiscaal Recht van mening zijn dat vooral de toetsing en de organisatie & communicatie bovengemiddeld goed geregeld zijn. De European Law School studenten van Nijmegen en Maastricht zijn over het algemeen allemaal tevreden maar in Maastricht zijn ze veel meer te spreken over de inrichting van de opleiding en verdient daarmee een eerste plaats. De bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid (4e plaats) scoort bovengemiddeld goed op de onderdelen onderwijs, docenten en toetsing.

Masterprogramma’s
Van de masteropleidingen is slechts voor twee van onze opleidingen een landelijke vergelijking gemaakt. De master Nederlands Recht deelt de eerste plaats met Nijmegen maar kent een significant hogere score (60+) op onderwijs. De master Fiscaal Recht behaalt een derde plaats maar scoort goed op de onderdelen onderwijs, toetsing en organisatie & communicatie. Voor onze overige masterprogramma’s is geen landelijke vergelijking met andere opleidingen gemaakt. In het algemeen laat het studentenoordeel ook daar wel zien dat men tevreden is over onze docenten en de inrichting van de opleidingen. Veel studenten zouden het door hun gevolgde programma aanraden aan vrienden en familie. Bij de master International and European Tax Law is dat zelfs 93%.

International classroom
Maastricht is een internationale universiteit. Ook de Faculteit der Rechtsgeleerdheid biedt haar studenten graag een echte “international classroom”. Volgens de resultaten van Elsevier is het aantal buitenlandse studenten bij veel van onze Engelstalige masteropleidingen hoog. Zo is bij Globalisation and Law en de European Law School het aantal buitenlandse studenten maar liefst 85%.

De uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) eerder dit jaar, waaraan veel studenten hebben deelgenomen, vormen de basis van deze goede uitslag.

Wil je de resultaten van de Elsevier Beste Studies bekijken? Dat kan op de Elsevier website. De NSE-resultaten vind je op kiesjestudie.