Eline: “Loop je tegen problemen aan tijdens je studie? Aarzel dan nooit om hulp te zoeken”
“Vraag altijd om hulp als klachten je buitenproportioneel belemmeren in je studie.” Die boodschap wil Eline elke student meegeven op basis van haar eigen ervaringen. In haar eerste bachelorjaar kreeg ze last van neurologische klachten die veel impact hadden op haar studie. Een diagnose was er nog niet, dus de drempel voelde hoog om er ondersteuning voor te zoeken. Pas na aandringen van een docent deed ze het toch. Achteraf raadt ze iedereen aan om op tijd hulp in te schakelen. “Ik ben positief verrast door hoe iedereen met me meedacht.”
Klachten zonder diagnose
Vlak nadat Eline aan haar studie begon, kreeg ze last van neurologische klachten. Toch voelde het niet vanzelfsprekend om hulp te vragen bij de universiteit. “Ik had wel klachten die me erg in de weg zaten, maar nog geen officiële diagnose. Dus voelde de drempel hoog om hulp in te schakelen. Dat deed ik pas toen ik een paar vakken niet had gehaald en een docent naar me toekwam om te vragen of er meer aan de hand was. Ik legde uit dat ik klachten had en in een medisch traject zat. Dankzij die docent ben ik toen naar ondersteuning binnen UCM gaan zoeken.”
Op meerdere manieren werd er met Eline meegedacht. Ze vertelt: “De studieadviseurs hielpen me om de benodigde hulp te organiseren en boden een veilige plek waar ik terecht kon met vragen en zorgen rondom studeren met een functiebeperking. Zij hebben me ook de weg gewezen naar de juiste hulpbronnen binnen de universiteit.”
Studie en behandeling combineren
In het ziekenhuis kreeg Eline uiteindelijk de diagnose: een Functioneel Neurologische Stoornis. Om daarmee te leren omgaan, was een zorgtraject nodig. Niet in de buurt van Maastricht, maar in haar thuisstad in het noorden van het land. “Dat was best een uitzoekwerk”, benoemt Eline. “Ik wilde graag blijven studeren, maar de behandeling nam veel tijd in beslag en de reisafstand was groot. Voor de behandeling moest ik wekelijks naar huis gaan.”
Gelukkig was Eline destijds al in contact met de studieadviseurs, die met haar meedachten. Ze legt uit: “We hebben samen gekeken welke mogelijkheden ik had om colleges te missen, vervangende opdrachten te maken of tentamens te herkansen als ik door ziekte of behandelingen niet aanwezig kon zijn. Het was heel waardevol dat iemand zo meedacht. Als het niet mogelijk was geweest om soms colleges of tentamens te missen, had ik vanwege de behandeling met mijn studie moeten stoppen. Nu hoefde dat gelukkig niet.”
De tekst gaat verder onder de foto.
Neem je problemen serieus
Eline wil andere studenten ook graag meegeven hoe belangrijk het is om ondersteuning te zoeken. “Aarzel nooit om hulp te vragen als je door klachten in de knel komt met je studie, ook al is onduidelijk wat de oorzaak is van je klachten. Je studie is een serieuze investering (qua tijd en geld) en het is ook belangrijk dat je een leuke studententijd hebt. Zoek juist daarom uit welke hulp er is, want die is er echt volop.”
“En dat kan ook financiële hulp zijn!”, benadrukt Eline. “Als je door een functiebeperking studievertraging oploopt, kan dat ook financiële uitdagingen opleveren. Daarvoor is soms financiële ondersteuning beschikbaar, zoals het Profileringsfonds. Eerst dacht ik dat dit niet voor mij bedoeld was en dat ik het zelf moest oplossen. Op advies van de studieadviseur heb ik de beurs tóch aangevraagd. Wat bleek? Ik kwam wel in aanmerking voor financiële compensatie. Dat gaf veel rust, waardoor er onder andere meer ruimte ontstond om de behandeling te volgen.”
Studeren in het buitenland
Inmiddels is Eline enorm gegroeid in hoe ze met haar situatie omgaat. “Ik weet nu welke hulpmiddelen beschikbaar zijn en ben beter geworden in het vragen van hulp.” Vorig jaar zette Eline zelfs een grote stap door een jaar in Duitsland te studeren. “Dat was wel spannend, maar ik wilde het heel graag. Ik heb toen contact gezocht met de Duitse universiteit en heb hen uitgelegd waar ik tegenaan loop en wat mij helpt. Daardoor konden we van tevoren dingen goed regelen. De periode studeren in Duitsland was een onvergetelijke ervaring.”
“
“Je studie is een serieuze investering (qua tijd en geld) en het is ook belangrijk dat je een leuke studententijd hebt. Zoek juist daarom uit welke hulp er is, want die is er echt volop.”
Eline
Tips voor studeren met een functiebeperking
Loop jij tegen klachten aan tijdens je studie? Dan heeft Eline een paar tips om daar de juiste hulp bij te vinden:
Weet je niet bij wie je moet zijn met jouw problemen? Leg dan als eerste contact met een docent of studieadviseur. Diegene kan je dan altijd naar de juiste persoon doorsturen.
Neem contact op met Disability Support als je een functiebeperking en/of chronische ziekte hebt en hierdoor ondersteuning nodig hebt tijdens je studie. Je kunt ook bij Disability Support terecht als je nog in de diagnostische fase van een functiebeperking en/of chronische ziekte zit.
Studeer je aan het University College Maastricht? Dan zijn de student counselors (studieadviseurs) van UCM een goede ingang. Maar je mag Disability Support ook rechtstreeks benaderen.
Kijk op Hogeronderwijstoegankelijk.nl. Hier vind je uitgebreide informatie over studeren met verschillende beperkingen. Dat kan handig zijn bij het contact met de universiteit.
Loop je tegen financiële uitdagingen aan als je door een functiebeperking studievertraging oploopt? Verdiep je in de opties voor financiële ondersteuning, zoals het Profileringsfonds. Overleg met je studieadviseur of met de UM-studentendecaan of jij hiervoor in aanmerking komt.
Wil je ondanks een functiebeperking studeren in het buitenland? Vertel dan proactief over wat je nodig hebt om goed te kunnen studeren. Informeer bij de UM of je dit via de UM moet regelen of met de buitenlandse universiteit.
Dat hij geneeskunde wilde studeren, wist Yannick Smolders al op jonge leeftijd. Toch ging het studeren de eerste paar jaar niet van een leien dakje. Toen hij twee jaar geleden de diagnose ADHD kreeg, vielen de puzzelstukjes op hun plek. Wat heeft Yannick geholpen bij zijn studie en wat wil hij...
Sinds de middelbare school weet geneeskundestudent Julia Schepers dat ze dyslexie heeft. Toen ze 3 jaar geleden kwam studeren aan de UM, stapte ze al snel naar Disability Support om ondersteuning te vragen voor haar dyslexie.
Studeren is voor psychologiestudent Estella Jardi Roca anders dan voor de meeste studenten. Door chronische ziektes moet ze regelmatig colleges missen vanwege ziekenhuisbezoeken en heeft ze meer rust nodig dan haar leeftijdsgenoten.
In 2024 verwelkomde de Universiteit Maastricht haar 100.000ste alumna, vlak voor het 50-jarig jubileum in 2026. Job Metsemakers, een van de eerste studenten, blikt terug op de beginjaren van de universiteit, haar rol in het medische onderwijs en wereldwijde invloed, en viert de groei en verbondenheid met alumni.
Goede interprofessionele samenwerking leidt tot beter ervaren zorg, betere resultaten in de gezondheidszorg en duurzame inzetbaarheid van zorgprofessionals. Als katalysator voor een betere gezondheidszorg is het nodig dat studenten zich voorbereiden op interprofessionele samenwerking.