AiNed Fellowship beurs toegekend aan onderzoeker van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid

De Faculteit der Rechtsgeleerdheid (FdR) van de Universiteit Maastricht (UM) kreeg in de recente toewijzing van beurzen binnen het AiNed Fellowship programma een Fellowship toegekend voor een onderzoeksproject van Dr. Konrad Kollnig. Met het project ‘RegTech4AI: Pioneering Regulatory Technologies for AI and Making AI Regulation Work in Practice’, wil Kollnig met zijn team de kloof tussen de AI-regelgeving en de praktische implementatie daarvan overbruggen.

Het project combineert expertise op het gebied van recht en informatie om technologieën voor handhandhavingsinstanties en bedrijven te ontwikkelen. Deze moeten hen ondersteunen bij de implementatie van wetten zoals de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en de aankomende AI-verordening.

Decaan van de FdR Jan Smits reageert enthousiast op de toekenning én de prestatie van Kollnig: “Als faculteit zijn we verheugd om deze geweldige prestatie te delen, die de erkenning is van het uitmuntende werk en de toewijding van onze onderzoekers aan het bevorderen van innovatie en vooruitgang op het gebied van AI en regelgeving. We kijken uit naar de impact die het project zal hebben op het gebied van AI-onderzoek en op de maatschappij. Onze felicitaties gaan uit naar Dr. Kollnig en het gehele team. We wensen hen veel succes in het vervolg van dit project.”

In deze ronde zijn ook nog vier andere projecten, waaronder die van Rianne Fijten (Faculty of Health, Medicine and Life Sciences, UM), beloond met een AiNed Fellowship beurs. Deze projecten richten zich op verschillende onderwerpen, waaronder AI in de medische wereld, grootschalige dataverwerking, en het ontwikkelen van meer mensgerichte AI-modellen.

Meer informatie over deze projecten vind je hier.

Over het Nationaal Groeifonds AiNed Fellowhip Beurzen programma

Het doel van het NGF AiNed Fellowship Beurzen programma is om AI-talent aan te trekken bij Nederlandse academische onderzoeksinstellingen met het oog op de internationale competitie voor AI-talent. De AiNed Fellowship Beurzen maken deel uit van het Nationaal Groeifonds programma AiNed, dat de ontwikkeling en toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) onder Nederlandse bedrijven en overheden bevordert.

Kijk hier voor meer informatie over AiNed.