Hoe klinkt Maastricht Noordwest?

Hoe kunnen orkesten nieuwe verbindingen maken met hun omgeving? Dat kan bijvoorbeeld door te spelen of te componeren voor of samen met mensen die niet vaak in de concertzaal komen, zoals jongeren, jonge ouders, verstandelijk gehandicapten, daklozen of schoolleerlingen. Zo ontwikkelt philharmonie zuidnederland projecten waarin musici scholen bezoeken. In de prachtige educatievoorstelling Orpheus! Spelen en acteren musici het verhaal van de jonge zanger die zijn geliefde Eurydice verliest zó dat kinderen niet alleen intens meeleven, maar ook ervaren hoe muziek de hevige emoties in dat verhaal kan verklanken.

Van symfonieorkesten wordt van oudsher verwacht dat ze streven naar een hoog artistiek niveau, zowel in de programmering als in de uitvoering. Maar een orkest dat midden in de samenleving wil staan stelt ook de vraag: wat is de maatschappelijke waarde van klassieke muziek? Een van de onderzoeksthema’s binnen het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM) richt zich op deze kwestie. Anders dan theater of eigentijdse beeldende kunst legt klassieke muziek niet vanzelf een verband met de wereld waarin we leven. Waarom is het van belang dat we déze muziek spelen? Waarom nu en hier? En voor wie?

Het derde experiment dat het MCICM dit seizoen samen met philharmonie zuidnederland uitvoert vertrekt vanuit dit soort vragen. Vijf musici van het orkest gaan in april op pad in de Maastrichtse wijk Noordwest. Door mee te doen aan activiteiten in deze eigenzinnige wijk, luisteren de musici naar de verhalen, zorgen en idealen van bewoners. Hoe kunnen die doorklinken in klassieke muziek?

Anders dan veel bestaande educatie- of community music- projecten beoogt dit experiment niet om mensen te introduceren in de wereld van klassieke muziek. We draaien het om. We onderzoeken hoe klassieke muziek kan helpen om verbindingen te leggen tussen mensen en ze, letterlijk, een stem kan geven. We hopen dat musici en de bewoners elkaar vinden als gelijkgestemde burgers. In dit experiment spiegelen de musici zich niet zozeer aan de muzikanten die aan het hof of in de kerk speelden in de tijd voor de Romantiek, maar eerder nog aan hun vroege voorgangers, de troubadours die al rondtrekkend vertolkten wat er in de gemeenschap leefde.

Ties van de Werff, Imogen Eve Cooney en Peter Peters
Onderzoekers MCICM