On-site Promotie Silas U. Nsanzumuhire

Promotor: Prof. dr. Wim Groot

Co-promotor: Dr. S. Cabus, KU Leuven

Trefwoorden: universiteit-industrie samenwerking, kennisoverdracht, ontwikkelingslanden, innovatie

"Strategic Mechanisms for stimulating Academia-Industry interactions in Rwanda

Dit proefschrift tracht het inzicht in de context van de samenwerking tussen universiteiten en industrieën (UIC) in Sub-Saharisch Afrika te vergroten en mechanismen te identificeren om interacties en kennisoverdracht tussen de twee economische entiteiten te stimuleren. De resultaten van drie studies over Rwanda en een systematisch literatuuronderzoek worden gepresenteerd en besproken. Zij geven aan dat de UIC-activiteiten in Rwanda eenzijdig en beperkt van opzet zijn, d.w.z. dat zij voornamelijk plaatsvinden via op onderwijs gerichte kanalen. Ze zijn daarom minder bevorderlijk voor het creëren en verspreiden van kennis via relationeel leren. Wat de industrie betreft, blijkt uit de resultaten dat bedrijven eerder worden gemotiveerd door korte termijn voordelen dan door innovatiegerichte voordelen op lange termijn, voornamelijk als gevolg van een bedrijfscontext die minder gunstig is voor investeringen in groeiprojecten op lange termijn. Uit de bevindingen blijkt ook dat de industrie in Rwanda een negatief beeld heeft van de huidige UIC-activiteiten en van de capaciteit van de instellingen voor hoger onderwijs (HEI's) om tegemoet te komen aan de behoeften van bedrijven op het gebied van groei en winstgevendheid. Vanuit deze context worden potentiële mechanismen om UIC te stimuleren geïdentificeerd en wordt de perceptie van bedrijven over de mate waarin zij UIC stimuleren beoordeeld. Dit laatste gebeurt met behulp van de methode van het Discrete Keuze Experiment (DCE). Aan de hand van de resultaten van dit DCE kan een mix van stimulerende mechanismen voor UIC worden voorgesteld, bestaande uit (1) het stimuleren van betrokkenheid van zowel de academische wereld als het bedrijfsleven (voornamelijk door te zorgen voor win-win tussen partners), (2) het opbouwen van vertrouwen (door verbetering van de kwaliteit van afgestudeerden en onderzoek), (3) het creëren van een bevorderlijk UIC-overheids- en beleidskader (door het creëren van een onafhankelijke grenssleutel), en (4) het opzetten van een effectief informatie- en communicatiesysteem tussen actoren. Wij stellen voor de vastgestelde mechanismen tegelijkertijd uit te voeren omdat zij onderling afhankelijk zijn en de resultaten van één ervan de uitvoering van de andere beïnvloeden.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.

Voertaal: Engels