17 dec

On-Site Promotie Christian Rauschenberg

Promotor: Prof. dr. J. van Os, UM/Utrecht University Medical Centre

Co-promotor: Prof. dr. U. Reininghaus, Heidelberg University

Trefwoorden: geestelijke gezondheid, tegenspoed, digitale interventies, COVID-19

"Transdiagnostic Approaches to Mental Health: Linking adversity, cognition, candidate  mechanisms, and novel digital interventions"

Geestelijke aandoeningen zijn geen natuurlijke soorten, en reductionistische perspectieven kunnen de vooruitgang in het onderzoek naar geestelijke gezondheid belemmeren. In dit proefschrift werd een transdiagnostische benadering van geestelijke gezondheid gehanteerd en werd vastgesteld (1) dat de vooringenomenheid bij het trekken van conclusies (d.w.z. de neiging om overhaaste beslissingen te nemen op basis van onvoldoende informatie) een rol kan spelen bij de ontwikkeling en het voortbestaan van een transdiagnostisch psychosefenotype in de algemene bevolking, (2) dat de stressgevoeligheid van individuen in het dagelijks leven een transdiagnostisch mechanisme kan vormen dat betrokken is bij het koppelen van negatieve jeugdervaringen (d.w.z, trauma in de kindertijd, negatieve levensgebeurtenissen, slachtofferschap van pesten) en verschillende geestelijke gezondheidsproblemen bij jonge zorggebruikers, en (3) dat sociaal isolement een belangrijke factor kan zijn geweest die de geestelijke gezondheid van jongeren beïnvloedde tijdens de actieve lockdown in de COVID-19 pandemie. Daarnaast werd in het proefschrift een synthese gemaakt van het beschikbare bewijs over digitale interventies, zoals smartphone-gebaseerde mobiele gezondheidsinterventies (mHealth), internet-gebaseerde interventies (eHealth), en virtual-reality (VR) interventies, in diverse niet-klinische en klinische settings. De bevindingen wijzen erop dat eHealth-, mHealth- en VR-interventies die door onderzoeksgroepen zijn ontwikkeld en geëvalueerd, veelbelovend zijn wat betreft hun veiligheid, aanvaardbaarheid en doeltreffendheid, vooral wanneer ze zijn ingebed in sociale en therapeutische contexten (bv. peer-support, blended care).

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.