Promotie Xinxin Zhu
Promotor: Dr. Peiran Jiao
Co-promotores: Prof. Dr. Jichuan Zong, Prof. Dr. Rachel Pownall
Trefwoorden: Zelfbeeld, Gemotiveerd redeneren, Experimentele economie, Asymmetrisch updaten, Selectief herinneren
"Self-Image and Motivated Reasoning"
Dit proefschrift onderzoekt hoe de motivatie om een positief zelfbeeld te behouden vorm geeft aan overtuigingsvorming en geheugen op het gebied van persoonlijke smaak en altruïsme. Het levert bewijs dat smaak een ego-relevant attribuut is dat gemotiveerd redeneren kan uitlokken. Bezitters van een artistiek voorwerp vertonen asymmetrische overtuigingsupdates, waarbij ze meer gewicht toekennen aan positieve signalen over de populariteit van het voorwerp dan aan negatieve om hun zelfbeeld van goede smaak te versterken. Dit beïnvloedt hun waardering van het object en heeft implicaties voor de marktdynamiek. Het onderzoek onderzoekt ook asymmetrisch updaten en selectief herinneren in de context van altruïsme. Deelnemers updaten hun overtuigingen over hun eigen altruïsme en onthouden altruïstische acties op gemotiveerde wijze verkeerd. De bevindingen werpen licht op de cognitieve processen die ten grondslag liggen aan de constructie van een moreel zelfbeeld. Over het geheel genomen belicht het proefschrift de alomtegenwoordige invloed van gemotiveerd redeneren op overtuigingen en herinneringen in ego-relevante domeinen.
Klik hier voor de livestream.
Lees ook
-
Promotie Vinzenz Peters
"Economic Resilience to Physical Climate Shocks: The Roles of Financial and Firm Structures"
22 mei -
Promotie Lisi Guan
"Enhancing Sustainable Supply Chains: From Prioritisation to Recovery"
23 mei