03 nov
Maastrichts Fiscaal Symposium

27e Maastrichts Fiscaal Symposium

Renteaftrek in de Nederlandse vennootschapsbelasting: is er toekomst?

Wat kunt u verwachten op 3 november?

Sprekers:

Dr. C. Böing, Partner Tax & Legal, PwC Düsseldorf
Prof. dr. H.T.P.M. van den Hurk, hoogleraar Universiteit Maastricht
Prof. mr. dr. R.H.C. Luja (dagvoorzitter), Voorzitter Capaciteitsgroep belastingrecht Universiteit Maastricht, tevens verbonden aan Loyens & Loeff N.V.

Doelgroep:

Academici, (fiscale) adviseurs, medewerkers belastingdienst, bedrijfsfiscalisten.

Doel:

De renteaftrek in de vennootschapsbelasting is internationaal in beweging. Ontwikkelingen in nationaal en internationaal verband (OECD, BEPS, EU anti-belastingontwijkingsrichtlijnen) zullen binnen afzienbare tijd hun uitwerking hebben op de Nederlandse wet- en regelgeving. Hierbij zullen keuzes moeten worden gemaakt, zowel door de wetgever als door de betrokken belastingplichtigen.

Tijdens dit symposium gaan de sprekers onder meer in op de aanpak van hybride mismatches ten aanzien van rentebetalingen en de earning stripping bepalingen, alsmede de mogelijke gevolgen en keuzes voor Nederland. Naar goed Maastrichts gebruik zal een van de sprekers uit de Euregio de Duitse ervaringen en problemen toelichten met de renteaftrekbeperking die model stond voor de door de EU voorgestelde antimisbruikmaatregel die uiterlijk per 2019 in alle lidstaten dient te zijn ingevoerd.

13.00 Ontvangst

13.30 Opening door de dagvoorzitter Prof. mr. dr. R.H.C. Luja, Voorzitter Capaciteitsgroep belastingrecht Universiteit Maastricht, tevens verbonden aan Loyens & Loeff N.V.

13.40 De renteaftrek in een internationaal vaarwater: een inleiding Prof. dr. H.T.P.M. van den Hurk, hoogleraar Universiteit Maastricht

14.15 Renteaftrek: de aanpak van hybride mismatches Drs. G.J. de Keizer, Landelijk vaktechnisch coördinator Vennootschapsbelasting, Belastingdienst
 Aansluitend discussie

15.00 Pauze

15.30 Experiences with the "Zinsschranke”: German’s model for the EU anti-tax avoidance directive (ATAD) Dr. C. Böing, Partner Tax & Legal, PwC Düsseldorf
Aansluitend discussie (in het Engels)

16.15 Earnings stripping in Nederland in het licht van de EU anti-belastingontwijkingsrichtlijn (ATAD) Mr. J.J.L. Leenman, Voorzitter Coördinatiegroep Taxhavens en Concernfinanciering, Belastingdienst
Aansluitend discussie

17.00 Paneldiscussie met de inleiders

17.45 Afsluiting door de dagvoorzitter

18.00 Borrel en buffetdiner

Bustransfer van en naar de congreslocatie

Dit jaar is het mogelijk om tegen een kleine vergoeding, vanaf het Centraal Station te Maastricht, per bus naar onze congreslocatie te reizen. Interesse voor deze service kunt u in het registratieformulier kenbaar maken. Er zal een bus richting La Butte aux Bois vertrekken om 13.00 uur. Na afloop van het academisch programma heeft u de mogelijkheid om een shuttle te nemen, die u weer naar het Centraal Station terug zal brengen. Neemt u deel aan het dinerbuffet, dan kunt u comfortabel retour reizen omstreeks 21.00 uur.

PE-punten

NOB
Wij zijn van oordeel dat dit symposium voldoet aan de minimum voorwaarden voor onderwijs als gesteld in het PE-reglement van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs en voor 4 uren kan worden ingebracht voor de PE-verplichting van NOB-leden.

RB
De RB kent 4 PE-punten toe aan haar leden die dit symposium bijwonen.

KNB
Dit symposium werd onlangs geaccrediteerd door het notariaat met 4 PE-punten.

Meer events