Blog van de decaan aflevering 21: bezoek aan de facultaire groepen en meer

door: in Rechtsgeleerdheid

Verslag wordt gedaan van de bezoeken aan de facultaire groepen. Daarnaast volgt een overzicht van enkele hoogtepunten in de voorbije weken.

In de afgelopen twee maanden bezocht ik, samen met onze directeur bedrijfsvoering Brahim Ait Mellouk, alle collega’s. Doel van deze acht bijeenkomsten was om de belangrijkste dossiers van het Faculteitsbestuur (FB) toe te lichten en om input te krijgen op de facultaire agenda. Er speelt veel in de faculteit en voor het FB is het essentieel om zoveel mogelijk te horen over wensen en over problemen die men ervaart. Dat wil niet zeggen dat het steeds mogelijk is om met alle wensen rekening te houden of om alle problemen onmiddellijk op te lossen. Wel krijgt iedereen die input geeft een reactie en proberen we zo goed mogelijk uit te leggen waarom we besluiten zoals we doen. Het FB krijgt overigens ook op veel andere manieren input: via de officiële medezeggenschapsorganen Faculteitsraad en Opleidingscommissies, via de facultaire commissies en werkgroepen, en uiteraard ook veel op informele wijze, zoals bij het koffieapparaat. Voor alle leden van het FB geldt dat de deur wagenwijd open staat. Intussen heeft onze afdeling Marketing & Communicatie op verzoek van het FB ook een plan gemaakt voor de interne communicatie binnen de faculteit. Dit wordt binnenkort besproken in het MT en daarna verspreid.

Vanuit het FB is in deze bijeenkomsten aandacht besteed aan onderwijs (de herziening van de bachelor Rechtsgeleerdheid, invoering van een mentorensysteem voor eerstejaars en van Continue Professionele Ontwikkeling en het instellen van een werkgroep Masters), onderzoek (Sectorplan en de aanstaande midterm visitatie) en huisvesting (ingebruikname van de Kapoenstraat in de zomer). Input die wij kregen vanuit de groepen ging onder meer over communicatie (voor het FB een prioriteit, maar kan altijd beter), de behoefte aan een common room voor staf (nu gerealiseerd in de Salon) en de implementatie van de kwaliteitsafspraken voor de bachelors European Law School en Fiscaal Recht (plannen gaan nog worden gemaakt met input van onder meer de blokcoördinatoren). Ook werd gevraagd naar ontwikkelingsmogelijkheden voor onze ondersteunende staf. Bovendien bleek dat de namen van de onderwijsgroepskamers kunnen worden toegevoegd aan de roosters: dat gaan we doen.

Jessup team
Jessup trofee

Intussen gebeurden er de laatste weken zeer veel andere dingen. Er was een druk bezochte Bachelor Open Dag met deels nieuwe opzet (o.a. een aparte presentatie voor ouders). Afgelopen week hadden we weer positieve en enthousiasmerende besprekingen met de Faculteitsraad en de Opleidingscommissies over de herziening van de bachelor Rechtsgeleerdheid. Ons team won de Nederlandse voorronde van de Philip C. Jessup International Law Moot Court Competition en kruist in april in Washington D.C. de degens met 100 andere nationale winnaars in deze grootste moot court ter wereld. Felicitaties aan Anïssa Boukabous, Nga Janda, Maria Matias en Robyn Titulski en aan coaches Craig Eggett en Sarah Thin. Iedereen kan de trofee komen bezichtigen.

Maastricht Young Academy

Collega’s Lilian Tsourdi en Mark Kawakami werden gekozen als lid van de Maastricht Young Academy. En op 6 februari gaf collega Marta Pertegás in München een Maastricht Star Lecture voor onze alumni.

MoU met Leuven en FPN

Ook werd een overeenkomst gesloten met de Universiteit Leuven en de Faculteit Psychologie over uitwisseling van studenten op het terrein van rechtspsychologie en criminologie. We gaan ons de komende tijd niet vervelen. En, o ja: ik ben begonnen met lessen Maastrichts. In dat kader zeg ik: Unne gooje vastelaovend allemaol.

Meer blogs op Law Blogs Maastricht

Labels: