Blog van de decaan aflevering 16: het persoonlijke profiel pagina’s festival is begonnen!

door: in Rechtsgeleerdheid
Ppp campagne profielpagina's blog

Tot 21 mei a.s. vindt het Persoonlijke Profiel Pagina’s Festival plaats. Wij roepen iedereen op om de eigen profielpagina goed te bekijken en te updaten.

Rechtsvergelijkers kennen de grap. Elk Europees land kent een eigen traditie als het gaat om de stijl van beslissen door de hoogste rechterlijke instantie. Vaak wordt die stijl gerelateerd aan de vraag voor wie rechters hun beslissingen eigenlijk schrijven. Van Duitse rechters wordt gezegd dat ze dat doen om vooral de rechtswetenschap te overtuigen van de juistheid van het oordeel. Dat leidt tot een nogal geleerde en academische stijl van redeneren. In Engeland daarentegen schrijven rechters hun uitspraak primair voor de partijen zelf die, ook als ze geen jurist zijn, in staat zouden moeten zijn om te begrijpen waarom een oordeel luidt zoals het luidt. Dat maakt de uitspraak ook begrijpelijk voor leken die soms eerder het idee hebben een roman te lezen dan een juridisch oordeel.

En de hoogste rechter in Frankrijk? In Frankrijk zijn gerechtelijke uitspraken vaak zo kort en apodictisch dat de rechters die waarschijnlijk alleen voor hen zelf schrijven.

De vraag wie te overtuigen speelt ook een grote rol aan de universiteit. Wij moeten zichtbaar zijn. Dat geldt voor wetenschappers, maar het geldt evenzeer voor de ondersteunende staf. Er zijn veel manieren waarop we proberen om aan anderen te laten zien wat we doen. Voor de wetenschappelijke staf gaat het dan vaak om het publiceren in het juiste tijdschrift of om het geven van inspirerend onderwijs. Voor de ondersteunende staf gaat het om het zo goed mogelijk helpen organiseren van ons onderwijs en onderzoek en om dat aan de buitenwereld te laten zien. Aan de Universiteit Maastricht spelen de persoonlijke profielpagina’s (PPP’s) een belangrijke rol bij het realiseren van die doelen. De PPP is ons online visitekaartje. Het is de eerste indruk die we online maken als collega’s of mensen van buiten de UM informatie over ons zoeken. Bij de wetenschappelijke staf zijn de PPP’s ook gekoppeld aan PURE.

Ik weet dat het bijhouden van de PPP niet altijd onze eerste prioriteit heeft. Daarom organiseren we dit voorjaar het PPP festival. Nu is hét moment om je PPP te bekijken en te updaten. Frie Hoekstra heeft daartoe een gebruikersvriendelijke handleiding gemaakt die je hier kunt vinden: Your personal profile page. Als je toch nog problemen ondervindt, contacteer Frie via f.hoekstra@maastrichtuniversity.nl En omdat alle festivals ooit moeten eindigen: doe dit alsjeblieft voor 21 mei. Als Team Law streven we met ons allen naar een 100% score voor alle profielpagina’s in de faculteit.

Meer blogs op Law Blogs Maastricht
  • J.M. Smits

Prof. mr. Jan Smits (1967) is hoogleraar Privaatrecht aan de Universiteit Maastricht en Decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Jan Smits publiceert, doceert en begeleidt studenten op de terreinen van (Nederlands, Europees en vergelijkend) privaatrecht, rechtsvergelijking, rechtstheorie en ‘law and…’-benaderingen.

Meer artikelen van J.M. Smits