NRO-subsidie voor Anique de Bruin: Zelfregulatie van het studeerproces
Flexibiliteit is een belangrijk kenmerk van het hoger onderwijs: studenten bepalen grotendeels zelf waar, wanneer en hoe ze leren. Daarnaast mogen studenten steeds meer zelf bepalen wát ze leren: Universiteiten en Hogescholen zetten in op meer keuzevrijheid, individuele leerpaden en adaptieve toetsing binnen cursussen en curricula. Deze toegenomen flexibiliteit doet een beroep op de vaak beperkt ontwikkelde zelfregulatievaardigheden van studenten. Om studentsucces in dergelijk flexibel onderwijs te waarborgen, is praktijkgericht onderzoek naar de ondersteuning van zelfgereguleerd leren noodzakelijk.
Samen met Prof. Dr. Peter Verkoeijen (EUR/Avans Hogeschool Breda) wordt Prof. Dr. Anique de Bruin projectleider van het NRO gefinancierde, landelijke consortium “SELFLEX: Towards Evidence-informed Support for Self-regulation of Flexible Learning” dat in het najaar van 2023 van start gaat, met een subsidiebedrag van €900.000.
Het consortium bestaat, naast de genoemde partijen, uit partners van de Radboud Universiteit, de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit, de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Open Universiteit, Hogeschool Inholland en de Hanze Hogeschool. Het onderzoek binnen het consortium zal zich richten op hoe kenmerken van de student, het onderwijsontwerp (inclusief toetsing), en medestudenten en docenten ingezet kunnen worden om beter te leren omgaan met flexibiliteit in het onderwijs en om zelfregulatievaardigheden verder te ontwikkelen. Het onderzoek zal zowel kwantitatief als kwalitatief van aard zijn, en er zullen interventies getest worden door middel van design-based onderzoek binnen bestaande curricula in het hoger onderwijs.
Lees ook
-
Meest prestigieuze Europese beurs voor twee UM-wetenschappers
Twee hoogleraren van Universiteit Maastricht krijgen de meest prestigieuze Europese onderzoeksbeurs voor individuele onderzoekers: een ERC Advanced Grant, ter waarde van ruim €2,5 miljoen. Het gaat om Lorenzo Moroni (MERLN) en Alexander Sack (FPN).
-
Nieuw inzicht in rol hersenen bij psychiatrische aandoeningen
Het is al jaren bekend dat sommige delen van het brein bij bepaalde psychiatrische aandoeningen kleine afwijkingen laten zien. Het was echter lange tijd niet duidelijk of deze veranderingen in de hersenen komen door de ziekte zelf, door medicatie of door rookgedrag. In een recente studie hebben...
-
Anique de Bruin wordt de nieuwe wetenschappelijk directeur van SHE
Vanaf 1 juli 2025 wordt Prof. De Bruin de nieuwe wetenschappelijk directeur van de School of Health Professions Education (SHE).