Maastrichtse studenten presenteren mijnverleden digitaal en in 3D

Verhalen over het mijnverleden komen tot leven

Het Nederlands Mijnmuseum heeft in samenwerking met studenten van de Universiteit Maastricht collectiestukken gedigitaliseerd en om laten zetten in 3D-modellen. Maar liefst 72 driedimensionale mijnobjecten zullen samen met gedetailleerde achtergrondinformatie worden gepresenteerd op een nieuwe website, die op 12 december is gelanceerd.

Meer dan dertig studenten van de opleiding Media Studies: Digital Cultures aan de Maastrichtse universiteit zijn zo’n anderhalve maand bezig geweest om een gedeelte van het mijnverleden te digitaliseren en een groot aantal mijnobjecten vast te leggen in 3D. In hun opleiding leren ze digitale technieken in te zetten om (onder andere) erfgoed toekomstbestendig te maken.

Na een grondige inventarisatie van de gevarieerde collectie van het Nederlands Mijnmuseum maakten de studenten een selectie van objecten die het verhaal van het mijnverleden in de volle breedte vertelt. Onderwerpen die aan bod komen, zijn het ontstaan en de winning van steenkool, de rijke mijnwerkerscultuur en het dagelijks leven in een mijnwerkersgezin. Deze objecten werden gecategoriseerd, gefotografeerd en in detail bestudeerd.

Het resultaat is een zeer uitgebreide website met informatie over het mijnverleden, gedetailleerde beschrijvingen van objecten en 3D-modellen van maar liefst 72 collectiestukken, die digitaal tot in groot detail online te bestuderen zijn. De website zal ook voor educatiedoeleinden worden ingezet. Vanwege het internationale karakter van de opleiding is de website vooralsnog alleen Engelstalig, maar een Nederlandstalige versie is in ontwikkeling.

Lees ook

  • Sprechen Sie Deutsch?

    Zijn middelbare scholieren voldoende voorbereid op een Euregionale arbeidsmarkt? Wat gebeurt er wanneer medewerkers met anderstaligen in contact komen op de werkvloer? En waarom ervaren sommigen dit contact als problematisch, maar anderen niet? 

    Daan Hovens