QS Top 50 under 50 ranking

UM beste jonge universiteit van Europa

De Universiteit Maastricht behoort tot de beste jonge universiteiten wereldwijd. Dit jaar behaalt de UM een 7e plaats in de QS Top 50 under 50 ranking, een stijging met één plek ten opzichte van vorig jaar (8). De UM is daarmee de hoogstgeplaatste universiteit van de achttien Europese instituten op de ranglijst. Deze ranking speciaal voor universiteiten jonger dan 50 jaar wordt in 2016 voor de zesde keer gepubliceerd.

Aziatische universiteiten domineren de top van de lijst, met plaats 1 tot en met 6: drie universiteiten uit Hong Kong, twee uit Zuid-Korea en één uit Singapore. Vijf daarvan zijn technische universiteiten. In de top 10 vinden we twee andere Europese instellingen: Universitat Autonóma de Barcelona en de Universiteit van Antwerpen. Net als de UM zijn beide universiteiten lid van YERUN (Young European Research Universities Network).

De ‘Top 50 under 50’ is een afgeleide van de QS World University Rankings (WUR), die eerder deze maand uitkwam. Daarin behaalde de UM de 173ste plaats (ten opzichte van plek 169 vorig jaar). Zie ook dit nieuwsbericht voor meer informatie.

De ranglijst QS Top 50 under 50 is terug te vinden op www.topuniversities.com