ITEM oproep voor deelname aan enquête over internationale migranten in de Euregio Maas-Rijn

Onderzoekers van de Universiteit Maastricht doen momenteel een oproep aan mensen om deel te nemen aan een enquête om inzicht te krijgen in de redenen voor hooggekwalificeerde internationale migranten om te wonen en/of te werken in Limburg (NL) of de Euregio Maas-Rijn. Door deel te nemen, kunt u helpen om de levens van internationals, zoals uzelf, in de regio te vergemakkelijken en de aantrekkelijkheid van de regio voor internationals te vergroten. Deze studie wordt uitgevoerd door onderzoekers aan het Institute for Transnational and Euregional cross border cooperation and Mobility  (ITEM) en de Graduate School of Governance Maastricht | UNU-MERIT van de Universiteit Maastricht in samenwerking met het Holland Expat Center South.

Door deel te nemen aan dit onderzoek kunt u Limburg en de Euregio Maas-Rijn helpen om haar aantrekkelijkheid voor internationale migranten verder te verbeteren. Dit is om verschillende redenen belangrijk:

1. Voor het verbeteren van diensten gericht op internationale migranten die het proces van vestiging, werken en wonen in de regio vergemakkelijken;
  2. Om werkgevers te kunnen informeren over het aantrekken en behouden van hooggeschoolde migranten  om vaardigheidstekorten te vullen
  3. Om de aanwezigheid van hooggekwalificeerde mensen in de regio te vergroten, wat kan bijdragen tot economische groei, innovatie en een toegenomen mondiaal concurrentievermogen.

Gegevens verzameld gedurende dit onderzoek zijn bedoeld om de factoren te vinden die migratiebeslissingen en mobiliteitsdoelstellingen van hooggeschoolde migranten, die de afgelopen tien jaar in Limburg en de Euregio-Maas-Rijn zijn gearriveerd, te verklaren. Het richt zich specifiek op de percepties van migranten aangaande het leven in een grensgebied.

Dit onderzoek wordt verricht door onderzoekers aan het Institute for Transnational and Euregional cross border cooperation and Mobility (ITEM) en de Graduate School of Governance Maastricht | UNU-MERIT van de Universiteit Maastricht in samenwerking met het Holland Expat Center South (HECS).