FASoS alumna Tessa Groen wint Hoger Onderwijs Scriptieprijs

Tessa Groen, alumna van de Cultures of Arts, Science and Technology research master aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen (FASoS), heeft de Hoger Onderwijs Scriptieprijs 2019 gewonnen. Tessa ontving de prijs tijdens een online ceremonie onder voorzitterschap van minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven.

Tessa verrichtte haar onderzoek onder de supervisie van prof. Cyrus Mody, hoogleraar History of Science, Technology and Innovation (FASoS). De jury prees de diepte van haar onderzoek en de bijdrage van haar scriptie aan het gesprek over de wereld van rankings en het Erkennen en Waarderen-programma.

Met het toepassen van kwaliteitsindicatoren bepalen rankingbureaus de norm voor een ander begrip van kwaliteit en excellentie. Rankings hebben tegenstrijdige implicaties omdat kwaliteitsindicatoren die bekritiseerd worden, zoals reputatie en internationaal bereik, bijdragen aan goede resultaten in de rankings. Om deze spanning te onderzoeken, bestudeerde Tessa de praktijken van data-aanlevering, analyse en communicatie in de Nederlandse academische wereld. Haar onderzoek gaat verder dan de ervaringen van beleidsmedewerkers, onderzoekers en studenten en verschaft daarmee inzicht in het thema van rankings en de bredere implicaties van rankingpraktijken en excellentiegedreven beleid in publieke onderzoeksuniversiteiten in Nederland.

• Filosofe Maud Oostindie van de Universiteit Maastricht is één van de nieuwe ‘Faces of Science’ die vandaag gepresenteerd werden door de KNAW. Via blogs en vlogs gaat zij laten zien hoe haar leven als beginnend wetenschapper eruitziet.

• Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

• Klimaat, oorlog en oplevend nationalisme: mondiale samenwerking rammelt aan alle kanten. Toch pleit hoogleraar Mathieu Segers nog voor Europees leiderschap: ‘Als dood en verderf om zich heen grijpen, en er eigenlijk geen licht meer lijkt te zijn, ontstaan vaak de meest briljante plannen.’