Maastrichtse wetenschappers bouwen brug tussen kunst, data- en computerscience

Computerspel onderzoekt composities en harmonie in de kunst

Waarom vinden we sommige kunst mooi en andere niet? Kunnen computers onze voorkeuren voorspellen en met deze kennis beeldende en muzikale composities maken? Wat is de logica achter ons gevoel voor harmonie? Deze vragen staan centraal in een nieuw onderzoek van het Department of Data Science and Knowledge Engineering (DKE) van de Universiteit Maastricht. Het idee voor het project komt van Marie van Vollenhoven, kunstenares en directrice bij In Infinity Productions. Aan de basis van het onderzoek The Infinity Games ligt een interactieve vragenlijst, die vanaf vandaag te vinden is op http://infinitygames.xyz.

Interactieve Vragenlijst
De vandaag gelanceerde vragenlijst is geen traditionele enquête, maar een soort computerspel. De onderzoekers ontwikkelden de tool in samenwerking met game/interaction-designers van Prefrontal Cortex en webdesigner Thimo Pagen. Via korte interactieve opdrachten worden deelnemers gevraagd om composities aan te passen. Met de data die hieruit voortkomen, onderzoeken de wetenschappers de universele regels van beeldende compositie. In het laatste deel van de vragenlijst kunnen deelnemers hun eigen compositie maken. Vollenhoven’s idee is om de tool verder te ontwikkelen zodat ook kinderen op een speelse manier kennis kunnen maken met de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie en compositie.

Project teaser door Marie van Vollenhoven

The Infinity Games
Met The Infinity Games slaan onderzoekers prof. Gerhard Weiss en universitair docent Jerry Spanakis en kunstenares Marie van Vollenhoven een brug tussen kunst, artificiële intelligentie en data-technologie. Samen onderzoeken ze hoe mensen reageren op composities en harmonie in de kunsten. In 2017 werden de eerste data voor het project verzameld door geluidsopnames van pianist Jesse Passenier te koppelen aan series beeldende composities. Met behulp van interactieve, interdisciplinaire performances met beweging, spoken-word en muziek (iQuartet) werd er artistiek onderzoek gedaan tijdens het Cross Currents Festival van Jazz Maastricht. Ook werd The Infinity Games genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Met de lancering van de vragenlijst start een nieuwe fase van het onderzoek.

IMPACT project
The Infinity Games maakt deel uit van IMPACT (International Meeting in Performing Arts and Creative Technologies), een 3-jarig project van het internationale subsidieprogramma INTERREG. IMPACT heeft tot doel de samenwerking tussen artistieke, academische en industriële wereld te bevorderen. Naast de Universiteit Maastricht nemen diverse andere academische en culturele instellingen, waaronder Jazz Maastricht, ViaZuid, de Hogeschool Hasselt en de Universiteit Hasselt deel aan het project.