ITEM gaat een rol spelen in City Deal ‘Eurolab Grensoverschrijdend werken, leren en ondernemen’

Op 10 maart 2016 hebben de Zuid-Limburgse steden Maastricht, Heerlen en Sittard-Geleen, de Provincie Limburg, de Brightland Campussen en Limburg Economic Development de City Deal Eurolab ondertekent. Samen met de Rijksoverheid wordt in een zogenaamde City Deal een versnelling tot stand gebracht om in de Euregio Maas-Rijn een samenhangende grensoverschrijdende arbeidsmarkt, kennisinfrastructuur, openbaar vervoerssysteem en economie te realiseren. De Universiteit Maastricht en de steden Aken, Luik en Hasselt ondersteunen de City Deal met een uitgebreide ‘letter of intent’. Het UM Instituut ITEM (Institute for Transnational and Euregional cross border cooperation and Mobility) zal hierbij worden ingezet.

RPlasterk

Ondertekening

De City Deal Eurolab wordt gesloten in het kader van de Agenda Stad, de samenwerking tussen Rijk, steden en andere stakeholders om de groei, innovatie en leefbaarheid van steden in samenhang te versterken en daarmee het concurrentievermogen en groeipotentieel van het Nederlandse stedennetwerk te vergroten

De Deal is op 10 maart ondertekend tijdens de G32 bestuurdersdag in Alphen aan de Rijn. Minister Ronald Plasterk tekende namens het Rijk, wethouder Martin de Beer (gemeente Heerlen) namens de Zuid-Limburgse steden (Sittard-Geleen en Maastricht), gedeputeerde Marleen van Rijnsbergen namens Provincie Limburg, Peter Verkoulen namens Brightlands en bestuursvoorzitter Jos Schneiders namens Limburg Economic Development.

Eurolab

De City Deal brengt het ‘Eurolab Grensoverschrijdend werken, leren en ondernemen’ teweeg. Het wordt een werkplaats waarin de Nederlandse, Duitse en Belgische bedrijven, uitvoeringsorganisaties, kennis- en maatschappelijke instellingen, de rijksoverheid, provincies en steden kansen en uitdagingen op het gebied van grensoverschrijdend werken, leren en ondernemen onderkennen en mogelijke oplossingen verkennen. Niet in de plaats van de grensinformatiepunten, grensoverschrijdende arbeidsbemiddeling, maar als een aanvulling daarop.

Het Eurolab wordt gevestigd in het Centre Ceramique, waar vanaf april de diensten voor internationaal werken worden gebundeld en gezamenlijk gehuisvest. Het Eurolab past uitstekend in het rijtje grensinformatiepunten België-Nederland en Aken-Eurode, het Holland Expat Centre South en het expertisecentrum ITEM.

ITEM zorgt voor wetenschappelijk onderzoek op het gebied van grensoverschrijdende kwesties. Hierdoor kan zij beleid en praktijk ondersteunen en oplossingsrichtingen aandragen. ITEM zal vanuit haar interdisciplinaire wetenschappelijke kennis aanschuiven bij de eurolabs en meewerken aan oplossingsrichtingen. Ook zorgt ITEM middels haar jaarlijkse grenseffectenrapportage voor een inzage in de effecten van bepaalde wet- en regelgeving op grensregio’s

Voor meer informatie over de City Deal: www.agendastad.nl.

Voor meer informatie over ITEM, bezoekt u de website www.maastrichtuniversity.nl/item

Bron: Persbericht Gemeente Maastricht: ‘Euregionaal stedennetwerk in Zuid-Limburg op nationale agenda’

• Gezonde voeding, voldoende bewegen en cultuur- en talentontwikkeling is goed voor de ontwikkeling van ieder kind. Met het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst wordt dit een vast onderdeel van de schooldag. Universiteit Maastricht stond aan de basis van het concept.

• Volgens sociologen Rolf van der Velden (UM)  en Arie Glebbeek (RUG) verkeert het onderwijs in een diepe crisis. Steeds meer mensen volgen een opleiding in het hoger onderwijs om zo voor te blijven op de rest waardoor een ware onderwijswedloop ontstaat. Wijzigingen in het onderwijsbeleid gaan het tij...

• Maak je klaar voor de ultieme Europese verkiezingservaring! Op 29 april organiseren Studio Europa en Politico de derde editie van het Maastricht Debate, als opwarmertje voor de Europese Parlementsverkiezingen (6-9 juni).