Hybride Bachelor Open Dag: vooral heel druk op de campus

3719 aankomende studenten bezochten afgelopen zaterdag de faculteiten van de Universiteit Maastricht. Dat is 16 percent hoger dan bij de vorige On-campus Open Dag een jaar geleden. Het aantal registraties bereikte zelfs een record: 5784. Net als de opkomst lag ook het waarderingscijfer van de presentaties van de opleidingen hoog: een 8,6.

Het weer droeg bij aan de hoge cijfers: wat bewolking met zonnige perioden en de hele dag droog. De studenten in spe konden dus zonder paraplu de pendelbussen nemen en van het ene gebouw naar het andere hoppen. Eenmaal binnen kregen ze informatie over onze opleidingen, Probleemgestuurd Onderwijs en het studentenleven in Maastricht. Ze konden volop sfeer proeven en voor vragen konden ze terecht bij medewerkers en studenten.

Platform

Vooraf hadden de bezoekers van de campus bij registratie al een planning kunnen maken van de dag. Ze kregen daarbij toegang tot een online platform waarop alle sessies stonden aangegeven, naast informatie over opleidingen en de onderwijsmethode, diensten en faciliteiten zoals de Universiteitsbibliotheek en de meer dan 3000 studieplekken, en een FAQ.

Datzelfde platform werd tijdens en voorafgaand aan de open dag ook goed bezocht door aankomende studenten die niet aanwezig konden zijn. Daaronder veel belangstellenden uit het buitenland. De circa 1400 geregistreerde online bezoekers konden de interactieve sessies via Zoom bijwonen.

Feedback

In totaal namen 635 bezoekers de moeite om direct feedback te geven over de sessie waaraan ze hadden deelgenomen. De meesten waren positief, met een gemiddeld waarderingscijfer van 8,6.

Een greep uit de reacties: "Vond het geweldig, hoewel ik moeite heb met concentratie, werd voor mij alles heel goed uitgelegd met de probleemcasus," in de woorden van een bezoeker van de presentatie over Probleemgestuurde onderwijs bij de School of Business and Economics. Ook bij Psychologie vond men de dag zeer leerzaam: “Heel duidelijk. Zeker ook de studente die erbij was. Thx.” En: “De manier waarop de docent sprak was absoluut geweldig. Alle vragen werden goed beantwoord.”

Vooral de gemoedelijke en uitnodigende sfeer was de bezoekers opgevallen: “Ik voelde me een beetje verlegen in het begin, maar door de meisjes voelde ik me al snel meer op mijn gemak.” Een andere studiekiezer gaf toe dat “ik in deze interactieve sessie ik zelf niet veel gesproken, maar ik hoorde de mening van anderen en dat was zeer gunstig voor de sociale kant.” Het open karakter van de dag werd zeer gewaardeerd: “Ik vond het leuk dat je informatie kon delen met mensen die niet uit dezelfde cultuur komen.”

Vanzelfsprekend waren er ook kritische woorden. Die gingen vooral over het tempo (aan de lage kant), de drukte (te weinig stoelen) en het visuele element van de presentaties (minder tekst graag). Al deze punten zullen worden meegenomen bij de volgende Bachelor Open Dag. Die is gepland op 11 februari 2023.

Het laatste woord geven we aan de aankomende student die zijn ervaringen op deze manier opsomde: “Het was goed om een kijkje te nemen in de manier van studeren aan deze universiteit en hoe de dingen hier gaan. Het was ook goed om te leren dat je je eigen mening moet vormen over veel verschillende zaken die betrekking hebben op een groot aantal bedrijven en regeringen over de hele wereld.”

Heb je de Open Dag gemist?

Geen zorgen, het platform is open tot 14 oktober.

Wil je sfeer proeven en de campus ontdekken? Kom naar een van onze Experience Days. Je kunt dan proeflessen volgen en ervaren wat Probleemgestuurd Onderwijs is.

Vragen? Neem contact op met onze student ambassadors. Bekijk hun insta of stuur ze een DM.

Je kunt natuurlijk ook onze Virtuele Open Dag bezoeken. Die is het hele jaar door beschikbaar.

Overzicht van al onze voorlichtingsactiviteiten.