Afgestudeerden tijdens COVID-19 pandemie zijn tevredener over afgeronde opleiding dan hun voorgangers
MBO- en HBO-gediplomeerden waren anderhalf jaar na afstuderen tevredener over hun in 2019-2020 afgeronde opleiding ten opzichte van één cohortjaar eerder, ondanks dat ze tijdens de COVID-19-pandemie hun diploma hebben behaald. Daarnaast zijn meer gediplomeerden van mening dat hun afgeronde studie een goede basis bood om te starten op de arbeidsmarkt. Dit en meer blijkt uit het jaarlijkse schoolverlatersonderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht.
Vervroegd schoolverlaters
Uit het onderzoek blijkt dat het merendeel van de vervroegd schoolverlaters uit schooljaar 2019-2020 schoolgerelateerde oorzaken of (geestelijke) gezondheidsproblemen noemt als belangrijkste reden om te stoppen met de opleiding. Enkel 2% van de vervroegd schoolverlaters geeft expliciet aan dat COVID-19 de belangrijkste reden was om te stoppen. Volgens de onderzoekers kan de pandemie echter ook een rol hebben gespeeld bij andere redenen om te vervroegd te stoppen met de opleiding. Vergeleken met één cohortjaar eerder is een groter deel van de vervroegd schoolverlaters in het najaar van 2021 aan het werk. Ook studeren ze minder vaak. Hieruit volgt dus dat vervroegd schoolverlaters nu minder vaak weer hun studie opnieuw oppakken en vaker ongediplomeerd werk verrichten. Ondanks een afname ten opzichte van één cohortjaar eerder blijft het merendeel van de vroegtijdig schoolverlaters van plan opnieuw een opleiding te volgen, al weet het overgrote deel hiervan nog niet wanneer en/of welke opleiding.
Gediplomeerde schoolverlaters
De afgestudeerden van schooljaar 2019-2020 waren anderhalf jaar na afstuderen minder vaak werkloos dan de gediplomeerden van één cohortjaar eerder. Ook blijkt uit het onderzoek dat een groter deel van de HAVO- en VWO-afgestudeerden voor een vervolgopleiding koos dan één cohortjaar eerder. Er werd dus minder vaak voor een zogenaamd tussenjaar gekozen dan voorheen. Het feit dat gediplomeerde schoolverlaters tevredener zijn over hun afgeronde studie, ondanks dat deze tijdens de COVID-19 pandemie werd afgerond, hoeft niet te betekenen dat de pandemie geen negatieve invloed heeft gehad. Onderzoek van ROA in het kader van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) op basisscholen liet eerder zien dat de pandemie een negatief effect had op de ontwikkeling van cognitieve vaardigheden van scholieren.
Lees ook
-
Tegen het licht van maatschappelijke uitdagingen en veranderingen op de arbeidsmarkt zou een leven lang ontwikkelen voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn. Toch laat onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht gefinancierd door de LLO-Katalysator zien dat deelname aan werkgerelateerde cursussen sinds 2004 relatief stabiel is, en blijft steken op 53 procent.
-
Professor Rob Bauer, hoogleraar Finance van de Maastrichtse School of Business and Economics en houder van de Peter Elverding leerstoel, is de winnaar van de Greening Finance Prijs 2024. Deze prestigieuze prijs is uitgereikt door de Universiteit Oxford.
-
Maastricht University Center for Entrepreneurship and Innovation, BDO Accountants en Adviseurs en AFAS Software gaan onderzoek doen naar de uitdagingen en kansen voor Nederlandse familiebedrijven ten aanzien van de ecologische verduurzamingsopgave